Viața populației amish este dictată de un regulament bisericesc (Ordnung). Munca e prima regulă pentru a trăi în această comunitate. Nu se acceptă curentul electric, telefoanele, automobilele, hainele cu nasturi. Oamenii amish se simt agresați de legile moderne, în special cele care interzic copiilor să lucreze de la vârste fragede. Membrii comunității amish resping idea de a accepta serviciile medicale atât pentru ei cât și pentru copii lor. Ei plătesc impozite și taxe pentru servicii și bunuri pe care refuză să le primească.
Există un fel de comunități amish și la noi, în România. În unele situații acționează ca amish-ii din America, în alte exact pe dos. Nu lucrează, ci cerșesc, exploatându-și copii. Folosesc servicii medicale, pentru care nu plătesc contribuții, dar blochează activitatea spitalelor, când vin câte 30-40 de oameni pentru o singură internare. Acceptă telefoanele, hainele și mașinile altora. Curentul electric îl iau direct de pe stâlp.
De voie, de nevoie, ”amish”-ii din România acceptă și serviciile guvernamentale, pentru care nu plătesc, așa cum spuneam, nicio taxă. Un exemplu recent este cel de la Bărbulești. Acolo, autoritățile au trimis peste 100 de polițiști, deși nu i-a cerut nimeni. În orașele ne-amish, populația nu prea găsește polițiști, pentru a se apăra, uneori chiar de amish-ii amintiți.
Nu e o risipă, dar și o formă de opresiune? Dacă amish-ii din Ialomița au regulamentul lor, ba chiar și propriile tribunale (stabor), de ce să-i oprească poliția de la unele excese religioase? Până la urmă, celebrul fin prezidențial și mondial, Bercea, nu a fost arestat când a luat camătă, ci numai atunci când a executat o practică religioasă amishurie, cu shuriul.
De ce să ținem jandarmii cu sutele, în zeci de comunități amish? Ori dizolvăm staborurile, ori lăsăm oamenii respectivi să trăiască la fel ca acum 200 de ani. Folosiți nu de boierii feudali, ci de proprii lideri, singurii care profită de înapoierea comunităților rroma.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News