Liderii UE au dat undă verde impunerii unor tarife suplimentare asupra vehiculelor electrice din China, în ciuda opoziției din partea a cinci țări, inclusiv Germania, unde producătorii auto au condamnat decizia ca fiind o lovitură „fatală” pentru industria auto.
Comisia Europeană – care a aprobat provizoriu această măsură în iunie, după ce o investigație a arătat că subvențiile de stat din partea Beijingului pentru producătorii auto erau neechitabile – are acum libertatea de a impune tarife ridicate timp de cinci ani, începând de la sfârșitul acestei luni.
Tarifele, care pot ajunge până la 35,3%, adăugându-se la taxele deja existente de 10%, au fost susținute de 10 state membre, inclusiv Franța, Italia și Polonia, au declarat mai mulți diplomați europeni agenției de știri AFP.
Doar cinci națiuni, inclusiv Germania și Ungaria, care beneficiază de promisiuni semnificative de investiții din partea Chinei, au votat împotrivă, în timp ce 12 țări, printre care Spania și Suedia, s-au abținut.
BMW și Volkswagen au criticat decizia UE. BMW a declarat că aceasta este un „semnal fatal” pentru industria auto europeană, în timp ce VW a spus că este o „abordare greșită”.
Asociația industriei auto din Germania, VDA, a intervenit de asemenea, afirmând că votul țării împotriva tarifelor a fost „semnalul corect” pentru industrie. Opoziția producătorilor auto a atras unele critici, susținând că, în loc să sprijine politica UE, aceștia par să se alinieze cu China, care a condamnat votul ca fiind „protecționist”.
„Încurajăm cu tărie UE să ... amâne implementarea acestor tarife și să prioritizeze soluționarea disputelor și a tensiunilor comerciale prin consultări și dialog”, a declarat Camera de Comerț a Chinei în UE într-un comunicat.
Deși tarifele nu au obținut sprijinul majorității statelor, opoziția nu a fost suficientă pentru a le bloca – ceea ce ar fi necesitat obiecția a cel puțin 15 națiuni reprezentând 65% din populația blocului european.
Astfel, decizia de a merge mai departe rămâne în mâinile Comisiei, care „se poate aștepta să decidă în conformitate cu propunerea sa,” a declarat un diplomat al UE. Tarifele suplimentare se aplică, de asemenea, la rate variabile, vehiculelor fabricate în China de grupuri străine, precum Tesla – care va fi supusă unui tarif de 7,8%.
Bruxelles-ul afirmă că măsurile au scopul de a proteja producătorii europeni de automobile într-o industrie esențială care oferă locuri de muncă pentru aproximativ 14 milioane de oameni din întreaga UE, dar nu beneficiază de subvenții masive de stat, așa cum se întâmplă în China.
Canada și SUA au impus în ultimele luni tarife mult mai mari de 100% pe importurile de mașini electrice din China.
Taxele UE au creat o divergență între Franța și Germania, cu Parisul argumentând că sunt necesare pentru a asigura condiții egale de concurență pentru producătorii de automobile din UE în fața celor chinezi. Taxele, care urmează să intre în vigoare de la începutul lunii noiembrie și să rămână valabile cel puțin cinci ani, variază de la 7,8% pe vehiculele Tesla fabricate în China, până la 35,3% pentru mașinile produse de conglomeratul SAIC, inclusiv brandul britanic MG.
Într-un semn al temerilor care se răspândesc în Europa cu privire la această măsură, prim-ministrul spaniol, Pedro Sánchez, și-a schimbat poziția luna trecută și a cerut Bruxelles-ului să "reanalizeze" situația, în ciuda sprijinului inițial al Madridului. Spania se numără printre mai multe țări europene unde China a investit sume semnificative în industria auto.
Perspectiva unui război comercial cu China apare în contextul temerilor că producătorii de vehicule electrice (EV) din Marea Britanie întâmpină dificultăți în a atinge obiectivele de vânzări.
Șefii BMW, Ford și JLR, producătorul Land Rover, se numără printre cei care au scris Trezoreriei Britanice vineri, crescând presiunea pentru subvenții guvernamentale pentru vânzările de vehicule electrice, pe fondul unei curse pentru a respecta mandatul Marii Britanii privind vehiculele cu emisii zero (ZEV). Inițiativa are ca scop gestionarea eliminării treptate a vânzărilor de mașini noi pe benzină și motorină și trecerea la vehicule electrice în următorii șase ani.
Datele recente din Marea Britanie arată că vânzările de mașini diesel continuă să crească într-un ritm mult mai mare decât cele de vehicule electrice.
Statisticile au arătat că înmatriculările de mașini diesel noi pentru cumpărători privați în septembrie au crescut cu aproximativ 17,2% comparativ cu aceeași lună din 2023. Aceasta se compară cu o creștere de aproximativ 3,7% pentru vehiculele electrice alimentate exclusiv de baterii, conform The Guardian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu