EXCLUSIV  Litoralul românesc, sub asediu. De ce până și prețul unui șezlong a explodat. Un administrator de plajă rupe tăcerea și dezvăluie ce se întâmplă cu turismul din țara noastră

arhivă personală
arhivă personală

Vă mai amintiți de Plaja Trei Papuci? 

Plaja Trei Papuci este o plajă populară situată în Constanța, România, pe malul Mării Negre. Este una dintre plajele istorice ale orașului și este bine cunoscută printre locuitorii Constanței și turiștii din țară. Numele „Trei Papuci” are o origine interesantă: legenda spune că a fost inspirat de forma deosebită a țărmului sau de niște formațiuni stâncoase din zonă care semănau cu trei papuci. De-a lungul timpului, zona a devenit un simbol cultural și un loc de recreere important. Are un farmec aparte și oferă o atmosferă mai liniștită, fiind preferată adesea de turiști. Plaja Trei Papuci este și un loc popular pentru sporturi nautice și activități de fitness, iar datorită falezei înalte, zona oferă și o priveliște panoramică frumoasă asupra Mării Negre.

Constantin Cîrlan, ex-operator de plajă, la Trei Papuci, a fost invitat la DC News unde a vorbit despre provocările de pe litoralul românesc. De ce sunt mai scumpe serviciile în România? De ce este 50 de lei un șezlong în România față de 10 leva în Bulgaria? De ce sunt mai mulți turiști pe plajele din Bulgaria decât în România? De ce investitorii români sunt boicotați și blocați, iar românii sunt invitați să meargă în alte țări? Despre aceste lucruri am discutat cu Constantin Cîrlan.

Operatorii de plajă, precum Constantin Cîrlan, se confruntă cu chirii foarte mari impuse de Administrația Națională Apele Române și Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, care gestionează plajele de pe litoralul românesc. Aceasta este una dintre cauzele principale pentru prețurile mari ale serviciilor turistice (cum ar fi: șezlonguri) comparativ cu alte țări, cum ar fi Bulgaria. Operatorii sunt forțați să acopere aceste chirii mari într-un sezon estival scurt, de doar două luni, ceea ce face dificilă menținerea prețurilor accesibile.

Constantin Cîrlan a subliniat că a fost nevoit să facă investiții din fonduri proprii (exemplu: drum de acces și canalizare), deși aceste lucruri ar trebui asigurate de autoritățile locale (UAT). În plus, operatorii sunt adesea sancționați pentru inițiativele proprii, în loc să fie susținuți, ceea ce descurajează investițiile private și dezvoltarea plajelor.

2. arhivă per... (plaja-mare-2_02376200.jpg)

„La aceste întrebări ar trebui să răspundă cei de la Ministerul Mediului, Administrația Națională Apele Române și Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral. De ce șezlongul este scump la noi? Oamenii care zic că șezlongul este scump au dreptate, dar ce nu știu românii este că Administrația Națională Apele Române și Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral închiriază la prețuri exorbitante bucățile de plajă. În România, sezonul estival începe, conform legii, de la 1 mai, dar practic ține doar două luni. În aceste două luni, este foarte greu doar să dai chiria la Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral”, a zis Constantin Cîrlan.

Cum se poate scoate profit din moment ce chiriile sunt mari, iar sezonul estival este foarte scurt? Simplu: Majoritatea nu fac profit. De altfel, spune Constantin Cîrlan, el a făcut un kilometru de canalizare pe banii lui, deși acest lucru intra în atribuția UAT-ului. UAT-ul trebuie să tragă utilități la marginea plajei. La Trei Papuci nu s-a întâmplat. Nici căi de acces nu erau, le-a făcut tot Constantin Cîrlan. „Am fost amendați că am făcut drum, deși ISU, primărie și alte organe de control trec pe acel drum pe care l-am făcut noi!”, a zis administratorul de plajă.

Iar un șezlong ajunge să fie foarte scump din cauza chiriilor foarte mari și din cauza autorităților care vin să dea amenzi - de cele mai multe ori - degeaba.

Constantin Cîrlan sugerează că plajele ar trebui să fie gestionate de UAT-uri, adică de administrațiile locale, care înțeleg mai bine nevoile orașului și ale comunității locale. El consideră că, astfel, dezvoltarea litoralului ar fi mai eficientă și mai orientată spre interesul local, deoarece UAT-urile ar putea lua măsuri concrete pentru a face plajele mai atractive și accesibile.

„Plaja n-ar trebui să fie la Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral. Plaja ar trebui să fie la UAT. UAT-ul știe foarte bine nevoile orașului și este interesat să se dezvolte orașul foarte bine”, a mai zis Constantin Cîrlan. 

Din cauza acestor dificultăți administrative și a costurilor ridicate, litoralul românesc devine mai puțin competitiv față de alte destinații, iar turiștii preferă să meargă în Bulgaria, unde găsesc prețuri mai mici. Aceasta pune o presiune pe sectorul turistic românesc și scade atractivitatea litoralului pentru turiștii români și străini.

Vedeți mai multe aici:

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel