Băsescu, osanale pentru CSM și ANI, după MCV: Au dobândit forță și independență. Problema e la statul de drept

traian băsescu dece duminică
traian băsescu dece duminică

Administrația Prezidențială a anunțat că președintele Traian Băsescu face, duminică, de la ora 13:00, declarații de presă de la Palatul Cotroceni. E posibil ca șeful statului să vorbească pe marginea raportului MCV, subiect evitat la ultima conferință de presă, desfășurată la sosirea din America Latină, de pe aeroportul Henri Coandă.

DeCe News vă prezintă live text cele mai importante declarații ale șefului statului, Traian Băsescu:

 - N-aș fi ieșit dacă reacția instituțiilor ar fi fost corectă. Raportul a fost politizat în România. Cine se amăgește cu ideea că propagandistic vom păcăli CE nu face decât să aibă o poziție împotriva interesului național. Sper ca această conferință de presă să dea nota oficială a României cu privire la MCV. - Raportul este unul corect bazat pe fapte, întâmplări și acțiuni politice ale celor cu funcție de responsabilitate în stat. Este o oglindă corectă a instituțiilor de la cinci iulie până astăzi. Trebuie să luăm în considerație punctele de vedere exprimate în raport și să acționăm pentru eliminarea a ceea ce e considerat negativ, pentru că acestea sunt stardatele UE pe care ne-am angajat să le îndeplinim. - MCV-ul nu trebuie citit singur. Înainte de raport a mai existat raportul CE pentru democrație prin drept, comisia de la Veneția, din 17 decembrie și raportul OSCE din 9 decembrie. Oricine ar încerca să demonstreze că a fost făcut pe sub masă, este o copilărie și va râde orice demnitar european când va constata o astfel de constatare. - Înainte de a declanșa europarlamentarii USL o campanie în PE să citească cele trei rapoarte. Atenționez public că raportul trebuie luat în serios, este temeinic și corect. - Putem constata că raportul are o abordare pozitivă față de instituțiile care fac obiectul supravegherii. Se constată progrese la CSM, prin Inspecția Judiciară. Este apreciată activitatea ANI și eficacitatea  și creșterea  acestei instituții. Se mențin aprecierile pozitive la adresa PG și DNA. Remarca extrem de importantă legată de aceste insituți este aceea că deși începând din vara anului trecut statul de drept a fost pus sub semnul întrebării ele nu au fost afectate de turbulențele politice. În cei cinci ani de implicare a MCV-ului, au dobândit independență și forță. Asta justifică solicitarea noastră de a se menține pe agendă discuția cu privire la intrarea în Schenghen din martie. Nu spune puneți botniță presei, la o asemenea formulare aș fi respins așa ceva. Nu vreau să-mi încalc conștiința cu asemenea reglementări în mandatul meu. - Politicienii n-au decât o singură regulă, să mențină statul de drept - Trebuie să recunosc, la partea negativă, că este aparent o contradicție să apreciezi pozitiv aceste instituții și pe de altă parte să pui sub semnul întrebării funcționarea statului de drept. Realitățile din vara lui 2012 n-au putut fi evitate. Mesajul Raportului este ceva de genul nu vă jucați cu statul de drept, v-au rezistat instituțiile, dar reveniți-vă în abordarea ca oameni politici. Nu mai este vremea anilor 47-48 când comuniștii se instalau la putere cu ghioaca. - Raportul nu cere o lege a presei. Dimpotrivă, subliniază necesitatea menținerii libertății presei și instituirea unor soluții de sancționare și reparații pentru cei care sunt în mod nedrept linșați. Aceleașă lucru este valabil și penbtru negarea, discutarea hotărârilor judecătorești definitive. - Au existat oameni linșați fără motivare, doar pentru a se organiza presiuni și emisiuni pentru discreditare. Până când se sună și se spune: "Alo, domnul propietar, ce-ar trebui să decid ca să nu mă mai tocați". - cum să nu-ți menționeze CE că politicul din România la nivel de Guvern nu îndeplinește standardele europene. UE ne cere ceva ce funcționează în toate statele UE. Comisia  nu se leagă de aleși, respectă votul electoratului. Dar când ești pus sub semnul întrebării ca integritate, trebuie să existe răspunsul demisiei. Nu întreabă nimeni de ce a fost votat dl. Stan, pentru că se respectă suveranitatea poporului. Întreabă de ce parlamentul n-a aprobat arestarea lui Stan și investigharea lui Dobre și Borbely, de ce săa opus hotărârii cu privire la incompatibilitatea lui Mircea Diaconu. CE nu dă nume mizând pe faptul că noi ne dăm seama. - Ați trecut prin Parlament doi miniștri cu dosare penale, deși sunteți sub supraveghere. La nivelul politcii la vârf nu suntem la nivelul standardelor europene. - Raportul este relativ critic cu ezitările noastre de a pune în funcțiune codurile din 2010. Dna Pivniceru s-a dus la Bruxelles să spună cu vrea să intre codul de procedură civilă. Am rugat să se treacă rapid legea care viza degrevarea instanței supreme și intrarea în vigoare a codului de procedură civilă. Dacă nu s-ar fi întâmplat acestea, raportul era mult mai rău. Avem codurile penale care au fost amânate cu un an. Sper ca ministerul JUstiției, CSM și instanțele să nu mai amâne. - Raportul subliniază progresul instituțiilor juridice. A apărut un fenomen legta de suspendarea președintelui. Vreau să le spun că sunt ridicoli, și nu fac decât să se penibilizeze. Președintele Rmâniei are un mandat dobândit prin mandate libere și condiția este să obțină 50+1. Sunt penibili cei care atacă și apără o suspendare. - Se constată o lacună în justiție, nimeni nu are o evidență a recuperării daunelor. Este esențial ca statul să creeze o insitutție de recuperare a daunelor recuperate de justiție. Sunt constatate nereguli în achizițiile publice. Întrebări: 1. Includerea presei în raport? Când un trust de presă are ca propietar un potențial infractor care atacă judecătorii care urmează să-l judece. Un trust ca Intact este controlat de un om cu probleme dificile cu instanțele. RTV este controlată de un senator PSD. Mă refer la patroni și la jurnaliști care se supun.2. Nu sunt părerolog. UE când e vorba de membri ai cabinetului spune că din 22 de milioane nu aveți unul fără dosare penale. Este problema premierului, eu dacă aș fi putut legal să împiedic desemnarea aș fi făcut-o. Apelul este către premier să găsească o soluție. "Statutul parlamentarilor?" Opoziția pierde toate oportunitățile de a face opoziție. Îl am în analiză și luni iau o decizie dacă promulg această lege, dacă o trimit îînapoi la Parlament sau la CCR. 3. Modificarea numărului miniștrilor? E o eroare materială, nu trebuie să stăm pe asta. Nu influențează calitatea raportului. Raportul e o poză, o oglindă în care nu-ți place să te vezi. E ca și cum unui urât îi pui oglinda și el se crede frumos. Eram în negocieri cu Day și Barroso să ieșin din MCV, dar au venit evenimentele din iulie. Până în decembrie anul ăsta nu putem discuta de ieșirea de sub MCV. 4. Are implicații economice? Deocamdată nu, dar avem suspendate, de exemplu, fondurile pe transporturi și nu știu cât de repede se vor debloca și datorită acestui MCV. E un risc pe care ni-l asumăm. Am avut o discuție cu premierul vineri, la telefon, și voi avea și marți, pe tema plecării la Bruxelles la CE.5. Alegerea procurorilor-șefi? Eu n-am propus ca CSM să-i selecteze ci să ne sugereze. Au fost și alte momente când ministrul Justiției era credibil. Este clar că la CE a fost lat în serios acest acord (de coabitare cu Ponta). Este considerat un document prin care guvernul se angajează să respecte statul de drept și justiția. Încercările de a ne juca cu procurorii, de a pune un prieten sau unu fără dosare. Avem două probleme de credibilitate: numirea procurorilor și reacția față de cei cercetați penali, din Guvern sau Parlament.6. Nu i-am declarat dragoste lui Ponta, nici el mie, i-am trimis doar niște documente ale UE. 7. Raportul este o evoluție? Din punct de vedere al instituțiilor da, din punct de vedere al statului de drept avem o problemă. CNA? Aveți o sugestie? Nu, dar ei știu ce să facă. Dacă nu, se pot adresa experților de la Bruxelles pentru a face un cod de conduită. 8. Va influența aderarea la Schengen? Dacă am reuși să reducem blocajele intervenției politice în justiție am avea șanse în martie. Eu aș face o scrisoare oficială care ar viza părțile negative semnalate în partea politică prin care să ne propunem să rezolvăm niște lucruri.9. Ideea de republică parlamentară? Nu are relevanță orice modificare, că mie nu mi se poate aplica. USL nu trebuie să scrie Constituția pentru o situație de moment, au mai fost unii care au scris mandatul de cinci ani pentru ei, crezând că e mai bine. Mandatele ar trebui suprapuse pentru că în România nu se va putea trece la președinte ales de Parlament. Poporul îl alege, poporul îl scuipă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel