La primele ore ale zilei de 14 aprilie, strategia de socializare a Partidului Comunist Chinez a derapat, notează publicația Bloomberg.
A început când conturile mass-media de stat de pe Weibo, echivalentul Chinei pe Twitter, au promovat sloganul „SUA este țara cu cel mai mare deficit în domeniul drepturilor omului”. Zeci de mii de utilizatori de internet chinezi au întors acuzația asupra Beijingului.
Aceștia au criticat nu numai răspunsul Chinei la criza Covid , cât și probleme sociale mai largi: program lung de lucru, prețuri ridicate la proprietăți, violență împotriva femeilor și cenzură.
„Stăm cu ușile încuiate. Animalele noastre de companie sunt ucise. Resursele noastre medicale sunt irosite, astfel încât persoanele cu boli acute nu pot fi tratate”, a scris un internaut pe rețeaua statului chinez. „Guvernul american este atât de oribil... sunt atât de norocos că m-am născut în China”, a completat acesta ironic.
Presiunea creștea de săptămâni întregi pe rețelele sociale controlate de stat. În timp ce străzile din Shanghai au fost reduse la tăcere de un lockdown strict care a început în martie, un val zgomotos de disidență s-a răspândit din oraș pe rețelele sociale. Cenzorii s-au străduit să țină pasul cu volumul și creativitatea criticilor.
Subversia hashtag-urilor promovate oficial îngreunează viața cenzorilor. Pe lângă hashtag-ul despre drepturile omului, utilizatorii de internet au folosit hashtag-uri oficiale despre „investigarea zvonurilor epidemice” și altul despre un purtător de cuvânt al ministerului de externe care critică SUA.
În ultimul caz, unele postere făceau referire la filmul „La La Land” pentru a-l bate joc de purtător de cuvânt, deoarece titlul acestuia sună similar cu o expresie pe care a folosit-o pentru a descrie fericirea de a trăi în China.
„Cenzorii pur și simplu nu pot ține pasul cu cetățenii pricepuți la mediul digital și conștienți de drepturile lor. Acesta este un joc clasic de-a șoarecele și pisica”, spune Diana Fu, profesor asociat de științe politice la Universitatea din Toronto. „Cine știa că (filmul) „La La Land” va fi atât de simbolic în politica chineză?”
China externalizează în mare măsură obligațiile de cenzură către platformele online, dar aceasta a devenit o muncă copleșitoare, deoarece numărul de postări crește pe măsură ce chinezii apelează la rețelele de socializare pentru a pleda pentru asistență în contextul crizei Covid- pentru ei înșiși sau pentru rudele care nu au medicamente sau alimente.
Lockdown-urile au adus o dată cu ele un public captiv, însetat de videoclipuri virale, dintre care unele au fost vizionate de zeci de milioane de ori. Unul arată copii care plâng, din cauză că fuseseră separați de părinți și plasați în centre de carantină improvizate, fără personal.
Indignarea online pe care o provoacă aceste clipuri prezintă un contrast cu reacția la focarul anterior de coronavirus din China, în Wuhan. Pe atunci, internauții și-au exprimat nemulțumirea că rapoartele timpurii despre virus au fost suprimate, dar a existat un consens general că sunt necesare măsuri dure pentru a-l elimina. Acum, din ce în ce mai mult, poziția de toleranță zero este cea care prevalează.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News