Avocatul Winzer solicită CCR să constate că OUG prin care Guvernul Orban a privatizat sistemul public de sănătate este neconstituțională, conform surselor DC News.
Publicitate
Prin intermediul unui AMICUS CURIAE (vezi aici documentul) depus astăzi la Curtea Constituțională, în susținerea excepției de neconstituționalitate formulate de Avocatul Poporului referitoare la prevederile OUG nr. 25/2020, avocatul Cristian Winzer dorește să demonstreze că OUG afectează iremediabil drepturile fundamentale ale cetățenilor la ocrotirea sănătății și la asistență medicală.
Acesta critică actul normativ adoptat de guvernul Orban, arătând cum au fost încălcate cele mai elementare norme în materia elaborării, promovării și adoptării unei OUG și cerând CCR să admită sesizarea Avocatului Poporului și să constate "caracterul vădit NECONSTITUȚIONAL al actului normativ în discuție, în ansamblul său".
Winzer probează astfel că NU au fost întrunite exigențele constituționale privind delegarea legislativă (adică Guvernul nu putea adopta OUG): "(...) NU au fost și NU sunt expuse argumente obiective, care să poată justifica pretinsa situație extraordinară și urgența promovării și adoptării de către Guvernul României a acestei ordonanțe de urgență (...), după cum NU au fost și NU sunt relevate acele posibile consecințe/efecte negative concrete care s-ar fi putut produce în lipsa promovării și adoptării actului normativ".
Împrejurarea că guvernul PNL știa că a doua zi urma să fie demis prin moțiune de cenzură "NU poate fi apreciată drept "urgență", după cum interesul public NU poate fi reprezentat de crearea cadrului legislativ prin care, FĂRĂ transparență, FĂRĂ dezbatere, FĂRĂ consultări prealabile cu autoritățile relevante/părțile interesate cu atribuții și responsabilități în materie, FĂRĂ studii de impact, FĂRĂ asigurarea protecției concurenței loiale, etc. companii/întreprinderi private urmează a primi fonduri publice substanțiale, în detrimentul instituțiilor publice și, în final, al pacientului (...)", arată Cristian Winzer.
Acesta mai menționează că "Proiectul de act normativ prin care au fost acordate unor entități private avantaje financiare substanțiale (într-un mod care va denatura profund și ireversibil concurența pe piața internă din România și care va prejudicia/vătăma/leza în mod iremediabil drepturile constituționale ale pacienților la ocrotirea sănătății și la asistență medicală (...), a fost adoptat în regim de maximă urgență, ÎN TIMPUL NOPȚII de 04.02.2020 spre 05.02.2020, avizele ministerelor semnatare fiind solicitate și obținute chiar ÎN TIMPUL ședinței de guvern, FĂRĂ analiza tehnico-juridică prealabilă obligatorie și FĂRĂ relaționarea prealabilă obligatorie cu reprezentanții Comisiei Europene."
În documentul care conține 10 pagini, invocând multe decizii ale CCR, avocatul critică LIPSA avizelor MAE, Comisiei interministeriale pentru suport tehnic (care se organizează și funcționează ca organism interministerial, în scopul coordonării activităților privind organizarea, funcționarea și finanțarea Sistemului național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat, precum și a serviciilor profesioniste pentru situații de urgență) și Consiliului Legislativ (arătând că "În condițiile obiective în care, prin Decizia nr. 140/2019, Curtea Constituțională a României a stabilit că "NESOLICITAREA avizului consultativ al Consiliului Legislativ duce la neconstituționalitatea legii sau ordonanței – simplă sau de urgență", este evident că solicitarea avizului Consiliului Legislativ DUPĂ adoptarea ordonanței de urgență echivalează, practic, cu NESOLICITAREA acestuia").
De asemenea, Winzer semnalează o chestiune extrem de interesantă și gravă deopotrivă: guvernul Orban a adoptat OUG nr. 25/2020 FĂRĂ a notifica și FĂRĂ a obține autorizația prealabilă din partea Comisiei Europene, "(...) măsurile preconizate neputând fi puse în aplicare la nivel intern înainte de pronunțarea de către instituția europeană a unei decizii finale".
Acesta citează articolul 107 alin. (1) din Tratatul privind Funcționarea UE, potrivit căruia "(...) sunt INCOMPATIBILE cu piața internă ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, SUB ORICE FORMĂ, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin FAVORIZAREA ANUMITOR ÎNTREPRINDERI sau a producerii anumitor bunuri (...)".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu