Muzeul Militar din București găzduiește două dintre cele aproximativ 60 de vehicule ABI în totalitate românești construite în perioada comunistă, gândite pentru lupta defensivă împotriva terorismului.
ABI înseamnă Autovehicul Blindat pentru Intervenție și este numele pe care l-a purtat o serie de aproximativ 60 de vehicule construite între 1978-1979 de uzina Automecanică Moreni, scrie 4tuning.ro.
Este printre puținele vehicule care s-a bucurat de o concepție și realizare integral românească, fără să fie inspirat de mașinăriile altor țări, într-o perioadă în care pericolul pe care ideea de terorism îl aducea devenea din ce în ce mai real, după atacul cu bomba asupra avionului Aeroflot din 1973 în urma căruia au murit 82 de persoane, dar și după atentatele din New York, Israel și Argentina.
În luna iunie a anului 1978, autoritățile din Ministerul de Interne au cerut realizarea unui vehicul de apărare cu capacități de tragere la foc automat, dar și de protecție blindată. Până la sfârșitul anului a fost realizat un prototip și prezentat lui Nicolae Ceaușescu. Proiectul numit ABI a primit aprobarea din partea liderului suprem.
ABI a început să fie realizat în număr mare la începutul anului 1979 și primele 17 autoblindate au fost gata la timp pentru defilarea în cadrul paradei militare din 23 august. În total au fost realizate în jur de 60 de unități, dar dintre acestea numai în jur de 35-40 au fost utilizate pe teritoriul României de către USLA, Miliție și Securitate, și de către diverse divizii pentru apărarea aeroporturilor din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, restul fiind trimise la export.
Vehiculele ABI erau construite pe sasiuri de ARO 240. Blindajul era realizat din placi de otel sudate care aveau grosimi cuprinse intre 4 si 10 milimetri. Intr-un ARO ABI intrau pana la 10 persoane. Parbrizul si geamul usii din stanga erau antiglont. Geamurile puteau fi protejate suplimentar cu placi de blindaj rabatabile, fara fante de vedere. Turela superioara era dotata cu o mitraliera PKMS de calibru 7,62 mm. Pe turela actionata manual era montata in exterior si o mitraliera DȘKM de calibru 12,7 mm.
Aceste ABI-uri au fost ultimele vehicule în totalitate românești, gândite și fabricate în România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News