Madrid reprezintă un exemplu în ceea ce privește fluidizarea traficului într-o metropolă cu peste trei milioane de locuitori. De acest lucru ne-am putut convinge în urma unei vizite la câteva companii, care a știut cum să gestioneze banii europeni.
Capitala Spaniei a beneficiat în exerciţiul bugetar european 2014-2020 de 510,2 milioane de euro, pentru realizarea unui transport intermodal, în mijlocul căreia se află infrastructura feroviară cu punctul principal care se află gara Atocha. De asemenea, în perioada 2000-2013, Spania a mai primit de la Uniunea Europeană încă 604 milioane de euro pentru reabilitarea şi modernizarea căilor ferate.
Sumele respective au fost folosite de Renfe - compania naţională de căi ferate spaniolă şi de ADIF - Administraţia pentru Infrastructură Feroviară pentru modernizarea gării Atocha din centrul Madridului.
Trenurile de mare viteză au devenit o prioritate pentru spanioli, o parte renunțând la avion, unul dintre avantajele transportului cu trenul fiind acela că acestea ajung în centrul Madridului, de unde interconectarea cu metroul și celelalte mijloace de suprafață reprezintă un ajantaj major.
De asemenea, zona gării centrale este și zona în care se află cele mai multe ministere și a muzeelor, iar din acest motiv turiștii aleg varianta călătoriilor cu trenul.
Sediul Ministerului Agriculturii, la câțiva zeci de metri de Gara Atocha
Spania a inaugurat în 1992 stația centrală pentru a primi trenurile de mare viteză, după ce în anii '80 s-au început lucrările de infrastructură a gării Atocha, pentru a face față sistemului de primire a TGV-urilor. De asemenea, în urma unor studii amănunțite referitoare la o mai bună fluidizare a traficului feroviar s-a separat traficul de mare viteză de cel de mică viteză și cele regionale. Astfel s-a reușit interconectarea privint traficul de mare viteză, regionale și cel de metrou, cu cele 12 magistrale, cu o lungime de 350 de kilometri (distanța dintre București și Tulcea) la care se agaugă conexiunile traficului de suprafață.
Liniile de mare distanță au fost realizate cu fonduri europene, din gara Atocha plecând trenurile de mare viteză spre trei zone distincte ale Spaniei, respectiv Malaga-Sevilia, în sud, partea mediteraniană Valencia-Alicante și spre Catalunia și frontiera franceză.
Zona de sosiri a trenurilor de mare viteză
Lungimea căii ferate spaniole de mare viteză este de 4.500 de kilometri, la care se adaugă încă 1.300 de kilometri aflați în construcție în acest moment, Spania fiind pe locul doi în lume, după China ca lungime a căilor ferate de mare viteză. Modernizărilor au fost efectuate cu bani din Fondul European pentru Dezvoltare Regională, de către ADIF şi Renfe, fapt ce a dus la creșterea vitezei de circulație a TGV-urilor, cu viteze cuprinse cu până la 310 km/oră, a trenurile pe distanţe lungi au viteze cuprinse între 160 şi 250 kilometri pe oră, iar trenurile regionale, care deservesc localităţile din apropierea Madridului, circulând cu o viteză medie de 110 kilometri pe oră.
Spania a beneficiat de fondurile europene după integrare, în mai multe etape. Dacă în prima fază autorităție și-au concentrat investițiile spre infrastructura rutieră, în acest moment acestea sunt îndreptate spre căile ferate.
Potrivit datelor oferite de reprezentantul ADIF, în gara Atocha ajung și pleacă anual 93.500 de trenuri de care beneficiază peste 22 milioane de călători, dar cu un potenţial de transport de 35 de milioane de călători. Zilnic, prin gara Atoche tranzitează circa 400.000 de călători cu ajutorul celor 1.200 de trenuri, dintre care 260 sunt trenurile de mare viteză, deservite de 15 intrări și ieșiri, iar pentru trenurile regionale fiind 10. Un călător care ajunge în Madrid cu TGV-ul, cu același bilet se poate deplasa în continuare cu trenul regional.
Grădina tropicală din Gara Atocha
Referitor ca câștigure salariale ale unui mecanic de TGV, reprezentantul ADIF a răspuns că acestea sunt în jurul sumei de 1.500 de euro pe lună, dar în Spania sunt 14 salarii pe an.
De asemenea, ADIF împreună cu administraţia metroului din Madrid au dat în folosință două noi staţii de metrou situate în imediata apropiere a unor staţii pentru trenurile regionale. Paco de Lucia este cea mai nouă stații de metrou, constrută din fonduri europene, fonduri alocate de Banca Mondială, și de guvernul regional, în sumă de 20 de milioane de euro.
Tabela cu mersul trenurilor din Atocha
Vizita jurnaliștilor români la Madrid este parte a proiectului „Ce înseamnă Coeziunea în UE?", finanțat prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020. Acesta este implementat de Direcția de Comunicare a MFE, pentru a asigura, cu ajutorul mass-media, o mai bună vizibilitate a beneficiilor pe care Politica de Coeziune le generează în viața cetățenilor din RO/UE.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu