Raluca Ştirbăţ este “o sensibilitate pentru care trebuie în continuare modelată muzica”.
În cea de a doua zi a Festivalului George Enescu, 3 septembrie, atrage atenţia, Recitalul de pian al Ralucăi Ştirbăţ, programat la ora 11:00, la Sala Mică a Palatului.
Raluca Ştirbăţ s-a născut la Iaşi și a început studiul pianului la vârsta de șase ani la Școala Populară de Artă, apoi la Liceul de Artă Octav Băncilă din orașul natal.
După un an de studiu la Universitatea de Muzică George Enescu din Iaşi, a fost admisă prima, cu punctaj maxim, la Universität für Musik und Darstellende Kunst din Viena, la clasa Prof. Jürg von Vintschger, unde şi-a încheiat studiile cu renumita diplomă vieneză Solistendiplom şi titlul de Magister Artium.
Raluca Ştirbăţ a debutat la vârsta de zece ani cu Filarmonica Moldova din Iaşi, sub bagheta lui Ion Baciu. Au urmat recitaluri şi concerte cu majoritatea orchestrelor simfonice din ţară (printre care Filarmonica George Enescu din Bucureşti sau orchestrele simfonice şi de cameră ale Radioteleviziunii Române), aflate sub baghete de renume: Cristian Mandeal, Emanuel Elenescu, Emil Simon, Ludovic Bacs, Paul Popescu, Camil Marinescu, Gheorghe Costin, Koji Kawamoto, Gottfried Rabl, Misha Katz, Nayden Todorov, Fabiano Monica ș.a.
Au urmat apariţii pe scene importante din Austria (Konzerthaus, Musikverein, Sala Mare Radio, Yamahasaal, Mozarteum-Salzburg, Stefaniensaal-Graz), Belgia (Salle Bozar din Bruxelles) ș.a. Concertează în întreaga Europă, Marea Britanie, dar și în Iran, Singapore, Cipru, Turcia, Tunisia, Maroc. În 2015, a debutat cu succes în SUA (Festivalul Internațional de Pian de la Miami) și Canada (concertele Jeunesses musicales din Montreal).
Raluca Știrbăț a imprimat pentru casele de discuri Music minus one (SUA), Gramola (Austria), Radio Zürich, VDE-Gallo și Radio Svizzera Italiana (Elveția), Hungaroton (Budapesta), ORF (Radio-ul vienez – Integrala liedurilor de George Enescu).
Este câștigătoarea premiilor I la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale, printre care: Sanremo Classico și Stefano Marizza – Trieste (Italia), Virtuosi per musica di pianoforte – Cehia, trofeul Lira de aur la concursul Ciprian Porumbescu ş.a. Imprimările ei sunt difuzate la posturi de radio din Austria (ORF şi Radio Stephansdom, Viena), Elveţia (Radio Zürich, Suisse Romande, Radio Swiss Classic, Radio della Svizzera Italiana), SUA, Marea Britanie, Italia (Rai Uno), România, Ungaria, Bulgaria, Turcia, Maroc ş.a.
În 2011, la 130 de ani de la naşterea lui George Enescu, Raluca Ştirbăţ a lansat la casa de discuri Gramola din Viena un album solo cu lucrări de Enescu, Silvestri, Constantinescu şi Rahmaninov, iar în luna august a aceluiași an a înfiinţat la Viena Societatea Internaţională George Enescu.
A urmat un nou album – Go-Between, zwischen Tanz und Traum (Gramola, 2013) – ce cuprindea, alături de capodopere ale repertoriului pianistic universal (Franck, Debussy, Bartók), două premiere din creația muzicală românească: Mihail Jora (Suita Joujoux pour Ma Dame op. 7, premiera discografică) și George Enescu (Pièces Impromptues op. 18, realizate pentru prima dată având la bază manuscrisul enescian).
În 2015, Raluca Știrbăț a definitivat integrala pe disc a operei pentru pian de George Enescu (Hänssler classic), album discografic (3 CD-uri) semnalat de presa de specialitate ca apariţie “eveniment” (printre altele, Discul anului 2015 la Radio România Muzical și Premiul „In memoriam Iosif Sava” la Radio România Cultural), care cuprinde absolut toate compozițiile enesciene pentru pian și revelează lucrări inedite, de mare valoare, ale compozitorului.
Pianista este activă şi în domeniul cercetării muzicologice, participând în cadrul unor simpozioane internaţionale organizate de instituţii de renume. În 2014, Raluca Știrbăț și-a susținut teza de doctorat cu tema Creaţia pentru pian a lui George Enescu (apreciată de personalități marcante ale vieții muzicale românești drept „o reușită majoră și de referință pentru muzicologia românească”), a inițiat și realizat, în colaborare cu Prof. Larisa Schippel și Julia Richter, traducerea în limba germană a volumului Capodopere enesciene de Pascal Bentoiu (George Enescu. Meisterwerke, Frank & Timme, Berlin, 2015), iar în 2016 a îngrijit și prefațat noua ediție Urtext a partiturilor creației pentru pian solo enesciene (vol. 1, Editura Grafoart, București, 2016).
Raluca Știrbăț este inițiatoarea campaniei internaționale de salvare a Casei Enescu din Mihăileni (jud. Botoșani). Pentru meritele artistice excepționale și pentru angajamentul social, Ministerul de Interne al Austriei i-a acordat titlul de Mesager al integrării (martie 2013), iar Fundația Pro Patrimonio statutul de Membru de onoare (noiembrie 2014).
Joshua Bell
În secţiunea Recitaluri şi Concerte camerale, poate fi audiat, duminică, la ora 16:30, la Ateneul Român, concertul ansamblului Academy of St. Martin in the Fields, avându-l ca dirijor şi solist pe violonistul Joshua Bell, “unul dintre cei mai imaginativi, înzestraţi tehnic și cu totul excepționali violoniști ai timpului nostru”, potrivit The Washington Post.
Cu o carieră care se întinde pe mai mult de 30 de ani ca solist, muzician de cameră, artist înregistrator şi dirijor, Joshua Bell este unul dintre cei mai celebraţi violonişti ai generaţiei sale. Un artist exclusiv Sony Classical, Bell a înregistrat mai mult de 40 de CD-uri, fiind câştigător al mai multor premii Grammy, Mercury, Gramophone şi Echo Klassik şi deţinătorul unui premiu Avery Fisher Prize.
Academy St. Martin in the Fields
Numit în 2011 director muzical al ansamblului Academy of St. Martin in the Fields, Joshua Bell este prima persoană care ocupă această funcţie de când Sir Neville Marriner a fondat orchestra în 1958. În septembrie 2016, Sony Classical a lansat ultimul disc al lui Bell, For the Love of Brahms, înregistrat în colaborare cu Academy of St. Martin in the Fields, împreună cu violoncelistul Steven Isserlis şi pianistul Jeremy Denk.
Bell a colaborat cu nenumăraţi artişti în interiorul şi în afara sferei muzicii clasice, a participat la emisiuni sau spectacole televizate, printre care Grammy Awards şi numeroase transmisiuni Live from Lincoln Center, sau la realizarea de coloane sonore pentru filme, inclusiv The Red Violin, câştigător al unui Premiu Oscar.
Bell a primit prima sa vioară la vârsta de patru ani, iar la 14 ani a urcat pe scenă alături de Riccardo Mutti şi Philadelphia Orchestra, urmând debutul la Carnegie Hall la vârsta de doar 17 ani. Evenimentul care probabil a transformat cel mai mult reputaţia sa de la un virtuoz al muzicii clasice la un solist cunoscut internaţional a fost reprezentaţia incognito pe care a ţinut-o într-o staţie de metrou din Washington D.C în 2007, pentru un articol al ziarului Washington Post, care urmărea o analiză profundă a rolului artei şi a contextului în care aceasta se manifestă. Autorul studiului, Gene Weingarten, a fost recompensat cu un Premiu Pulitzer, iar subiectul a stârnit o dezbatere internaţională care continuă şi în zilele noastre.
Convins de valoarea muzicii atât ca instrument diplomatic, cât şi ca instrument educaţional, Joshua Bell a fost membru al Committee on the Arts and the Humanities al preşedintelui Obama, iar în aprilie 2016 a participat la inaugurarea Misiunii Culturale a Statelor Unite în Cuba. Este implicat în Turn around Arts, un program dezvoltat de Committee on the Arts and the Humanities condus de Michelle Obama, care oferă educaţie artistică şcolilor elementare şi gimnaziale din mediile defavorizate.
Sezonul 2016-2017 al artistului cuprinde apariţii la deschiderile de sezon ale orchestrelor Atlanta Symphony and Minnesota Orchestra şi la reprezentaţii alături de New York Philharmonic sub bagheta lui Alan Gilbert, alături de Los Angeles Philharmonic sub conducerea lui Gustavo Dudamel, sau împreună cu orchestrele simfonice din San Francisco, Seattle, Montreal şi National Arts Centre Orchestra. În afara Statelor Unite, Bell a cântat alături de Vienna Philharmonic, Leipzig Gewandhaus Orchestra, Frankfurt Radio Symphony şi Czech Philharmonic. Artistul va realiza patru turnee internaţionale: în Marea Britanie, Benelux, Germania şi Australia împreună cu ansamblul Academy of St. Martin in the Fields; în Elveţia cu Verbier Festival Chamber Orchestra; în Austria, Germania, Italia şi Suedia cu Swedish Radio Symphony şi conducerea dirijorală a maestrului Daniel Harding; în Korea şi Japonia alături de Orchestre de Paris sub bagheta maestrului Harding. Joshua Bell va susţine recitaluri în America de Nord cu partenerul său de recital Alessio Bax la Lincoln Center şi cu Sam Haywood într-un turneu pe Coasta de Vest.
Printre evenimentele acestui sezon menţionăm o rezidenţă de o săptămână în Washington, D.C., unde va fi artist-în-rezidenţă în sezonul 2016-2017 la Kennedy Center şi la National Symphony Orchestra. Cu o bogată experienţă în reprezentaţii şi colaborări în medii artistice şi educaţionale diferite, Bell va explora profunzimile posibilităţilor artistice prin examinarea sinergiilor din muzică, dans, arte culinare, literatură, educaţie şi tehnologie. Evenimentele viitoare vor include o seară cu Gourmet Symphony, o colaborare cu Dance Heginbotham din Brooklyn, o seară de recital şi literatură în celebrarea Centenarului John F. Kennedy şi o premieră mondială a lucrării lui Anne Dudley, comisionată special în cadrul unui concert de familie inspirat de cartea bestseller The Man with the Violin, după experienţa incognito a lui Bell din 2007.
London Philharmonic Orchestra
În secţiunea Mari orchestre ale lumii, seara de duminică este dedicată celebrei London Philharmonic Orchestra, care va evolua, la ora 19:30, sub bagheta lui Vladimir Jurowski. Solist, violonistul Christian Tetzlaff, într-un program cuprinzând: Wagner – Preludiu la actul al III-lea al operei „Tristan și Isoldaˮ, Berg – Concertul pentru vioară şi orchestră (1935) şi Șostakovici – Simfonia a XI-a în sol minor op. 103 (Anul 1905).
Dirijorul Vladimir Jurowski
Cea de a doua zi a Festivalului se va încheia cu concertul amsamblului Venice Baroque Orchestra, dirijată de Andrea Marcon, în cadrul secţiunii Concertele de la Miezul Nopţii de la Ateneul Român, la ora: 22:30. Solistă: mezzosoprana Magdalena Kozena.
Dirijor, organist şi clavecinist, Andrea Marcon s-a născut la Treviso. A obţinut o diplomă în muzică veche la Schola Cantorum Basiliensis, în Basel, în urma studiilor sale de orgă şi clavecin cu Jean-Claude Zehnder şi artă dirijorală cu Hans Martin Linde. A câştigat primul loc în cadrul competiţiei de orgă de la Innsbruck în 1986, şi locul întâi la clavecin, Bologna, 1991. De asemenea, a studiat cu Luigi Ferdinando Tagliavini, Hans van Nieuwkoop, Jesper Christensen, Herald Vogel şi Ton Koopman.
Christian Tetzlaff
Venice Baroque Orchestra
Andrea Marcon a fondat Venice Baroque Orchestra în 1997, ansamblu pe care l-a condus la faimă şi recunoaştere internaţională. Este, de asemenea, director artistic al La Cetra Baroque Orchestra din Basel unde realizează o producţie de operă în fiecare sezon.
Astăzi, Andrea Marcon este cunoscut în toată lumea ca unul din marii interpreţi ai partiturilor în cheie barocă sau clasică. Este invitat în mod regulat să dirijeze la Frankfurt Opera, orchestrele simfonice WDR, HR, NDR şi RSB, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Danish National Orchestra şi Symphony Orchestra of Granada, unde a fost numit director artistic în sezonul 2012-2013. În octombrie 2012 a avut aclamatul debut alături de Berliner Philarmonic Orchestra, cu un program exclusiv Vivaldi, care a inclus compoziţia corală Gloria. Realizează producţii de operă la Festivalul Aix-en-Provence cu Freiburger Barockorchester şi a colaborat pentru prima dată în ianuarie 2016 cu Concerto Koln (Ariodante) în Amsterdam.
Colaborează cu artişti precum Magdalena Kozena, Philippe Jaroussky, Franco Fagioli, Nicola Benedetti, Giuliano Carmignola, Viktoria Mullova, pentru a numi doar câţiva dintre ei.
Andrea Marcon
Andrea Marcon a înregistrat mai mult de 50 de CD-uri. Pentru înregistrările sale ca organist şi clavecinist a fost distins cu patru Premii Deutschen Schallplatten Kritik. Ca dirijor a fost onorat prin acordarea a numeroase premii, precum Diapason D’Or, Choc du Monde de la Musique, Vivaldi Award acordat de Cini Foundation, Echo Award în Germania şi Edison Prize.
Andrea Macron este profesor de clavecin, orgă şi interpretare la Schola Cantorum Basiliensis. În 1982 a fondat la Treviso, în calitate de organist şi clavecinist, ansamblul Sonatori de la Gioiosa Marca (1982-1997). De asemenea a fondat şi a devenit director artistic al Festivalului Internaţional de Orgă Città di Treviso şi a participat la acţiunile de restaurare a instrumentelor muzicale istorice ale oraşului.
Mezzosoprana Magdalena Kožená
Magdalena Kožená s-a născut în oraşul ceh Brno, unde a studiat canto şi pian la conservatorul din localitate, continuându-şi studiile mai târziu la Academy of Performing Arts din Bratislava. A fost laureata mai multor premii importante, atât în Republica Cehă, cât şi pe plan internaţional, culminând cu câştigarea celei de-a şasea Competiţii Internaţionale Mozart, în Salzburg 1995.
A semnat un contract de colaborare cu Deutsche Grammophone în 1999 şi a lansat imediat primul său album de arii de Bach. Albumul său de recital, care conţine cântece de Dvořák, Janáček şi Martinů a apărut la Deutsche Grammophon în 2001 şi a fost onorat cu premiul Gramophone’s Solo Vocal Award. A fost numită Artist of the Year de Grammophone în 2004 şi a câştigat numeroase alte premii, printre care Echo Award, Record Academy Prize, Tokyo, şi Diapason d’or. Cele mai recente lansări pentru Deutsche Grammophon includ un album Monteverdi cu ansamblul baroc La Cetra (2016), Prayer pentru voce şi orgă, cu Christian Schmidt (2014) şi Love and Longing cu Berliner Philarmoniker şi Sir Simon Rattle (2012).
Magdalena Kožená a lucrat cu unii dintre cei mai apreciaţi dirijori ai lumii: Claudio Abbado, Pierre Boulez, Gustavo Dudamel, Sir John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, James Levine, Sir Charles Mackarras şi Sir Roger Norrington. În lista sa de distinşi parteneri de recital se numără pianiştii Daniel Barenboim, Yefim Bronjman, Malcom Martineau, András Schiff şi Mitsuko Uchida, cu care a evoluat pe scene celebre precum Wigmore Hall, Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Amsterdam Concertgebouw sau pe scenele festivalurilor de la Aldeburgh, Edinburgh şi Salzburg. Magdalena Kožená şi-a cultivat întelegerea şi rafinamentul cerute de interpretarea operelor istorice, colaborând cu importante ansambluri de muzică barocă, specializate în folosirea instrumentelor de epocă, printre care English Baroque Soloists, Gabrieli Consort and Players, Il Giardino Armonico, Les Musiciens du Louvre, Orchestra of the Age of Enlightenment, Venice Baroque Orchestra şi Le Concert d’Astrée. Mezzo-soprana a fost de asemenea invitată ca solist alături de filarmonicile din Berlin, Viena, Czech Philharmonics sau orchestrele din Cleveland, Philadelphia şi Royal Concertgebouw.
Prima apariţie a Magdalenei Kožená pe scena Festivalului din Salzburg a fost în 2002, ca Zerlina în Don Giovanni, revenind în 2013 în rolul lui Idamante, rol pe care l-a interpretat şi la Glyndebourne Festival, la Berlin şi Lucerna. Debutul la Opera Metropolitană New York a fost în 2003, în rolul Cherubino în Le Nozze di Figaro de Mozart, iar de atunci a devenit un oaspete regulat al prestigioasei scene americane. A interpretat-o pe Zerlina în turneul Operei Metropolitane în Japonia în 2006 şi a revenit la New York pentru rolul titular în producţia lui Jonathan Miller a operei lui Debussy, Pelléas et Mélisande în stagiunea 2010-2011. În repertoriul său de operă sunt incluse rolurile Angelinei din La Cenerentola de Rossini (Royal Opera House, 2007), Oktavian în Der Rosenkavalier de Richard Strauss (Berlin Staatsoper, 2009 şi Baden Baden Easter Festival, 2015), rolurile titulare în Carmen de Bizet (Salzburg Easter Festival şi Salzburg Summer Festival, 2012), Médéea de Charpentier (Basel Opera 2015) şi Juliette de Martinů (Berlin Staatsoper, 2016).
În sezonul 2016-2017 Magdalena Kožená a apărut în concert alături de New York Philharmonic sub bagheta dirijorală a lui Alan Gilbert, la Bayerische Rundfunk sub conducerea maestrului Jiří Bělohlávek şi alături de Berliner Philharmonic condusă de legendarul Sir Simon Rattle. În recital, Magdalena Kožená a cântat în Philadelphia, Atlanta, Schenectady, iar în Europa la Vienna Konzerthaus şi Schubertiade Schwarzenberg alături de partenerulei de recital, Malcolm Martineau. Pe scena operei menţionăm întoarcerea mezzosopranei la Théâtre des Champs Élysées în producţia Il ritornod’Ulisse in patria de Monteverdi şi pe scena Berliner Staatsoper în Berlioz, La damnation de Faust.
Magdalena Kožená a fost distinsă cu ordinul Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres de către guvernul francez în 2003, pentru serviciile sale aduse muzicii franceze.
Cristian Oroşanu
Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului Cristian Oroșanu, cu participarea violonistului de origine cehă Roman Patočka va oferi, de la ora 20:00 pe scena neconvențională a Pieței Festivalului, un mix muzical din repertoriul internațional care va face deliciul publicului. Programul serii va debuta cu Rapsodia Română nr.2 de George Enescu, pentru a continua cu Uvertura cubană de G. Gershwin, cu Rondo capriccioso de Saint-Saëns, Humoresque de Dvořák, Zigeunerweisen de Sarasate, Meditation from Thais de Massenet, Czardas de V. Monti. Concertul se va încheia cu Spartacus, semnat de compozitorul de origine armeană A. Haciaturian.
Roman Patocka
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News