Masacrul din Norvegia nu justifică pedeapsa cu moartea/suprimarea

val-valcu
val-valcu

Mă așteptam ca măcar unul dintre cei doi propagandiști ai pedepsei cu moartea, CT Popescu sau Grigore Cartianu, să profite de tragedia din Oslo pentru a-și susține punctul de vedere. A făcut-o editorialistul de la Gândul, într-un articol care sunt convins că va găsi susținători și va face accesări, ceea ce, în trustul Pro, e singurul lucru care contează. Cu riscul de a-i dezamăgi pe cei care caută rezolvări facile, am să încerc să scriu câteva rânduri și pentru cei care nu cred în omor ca soluție la omor/omoruri.

Opiniile lui CT Popescu sunt simple opinii, chiar dacă au aparența unui raționament care se încheie cu formula QED. De fapt, nu demonstrează decât o încercare de a-i recuceri pe cititorii care au fost dezamăgiți de editorialul în care Popescu susținea pedeapsa cu moartea. Ca urmare, cazul din Norvegia devine pretext pentru nuanțări: ”susţin nu pedeapsa cu moartea, ci suprimarea prin lege a celor care comit infracţiuni de la o anume gravitate în sus. Precum şi a recidiviştilor care comit sistematic infracţiuni de la respectiva gravitate în jos”, scrie autorul, plecând de la Anders Behring Breivik, pe care îl numește Bestia ( chipurile ca să nu-i dea satisfacție, popularizându-i numele. Uite, de aia nu mai putea criminalul, că nu-i apare numele într-un editorial!).

Cu alte cuvinte, este o propunere de tip contabil: dacă I este mai mic sau egal cu X, statul suprimă libertatea individului, dacă I (sau N x I)  este mai mare ca X, îi suprimă viața (unde I este infracțiunea, X nivelul acesteia, iar N este numărul de infracțiuni repetate). În propunerea avansată pe site-ul gândul.info nu se precizează cine stabilește nivelul. Important este principiul: când ai o problemă, o suprimi; un cetățean creează probleme, nu e suficient să îl împiedici să facă rău, dacă problemele sunt mari, îi iei viața. Păi, asta a făcut și dementul din Oslo și atâția alți  criminali din istoria omenirii: au crezut că își rezolvă problemele  prin uciderea unor oameni. A-l spânzura, cum susține Popescu, înseamnă a discuta cu el de la egal la egal. Civilizația occidentală  și-a dovedit forța atunci când n-a mai avut de nevoie de spânzurători pentru  controlul social. Sigur că e  mai costisitor să ții un om închis, zeci de ani, decât să-i iei viața, dar până acum costurile au putut fi suportate. Dacă reîntoarcerea în timp are motivație economică, apar și riscuri. Azi suprimăm un om care comite infracțiuni, fiindcă e mai ieftin, mâine vom rezolva prin suprimare alte probleme.

Să-i suprimăm, de pildă, pe leneși, ca în povestea lui Creangă. Cine stabilește însă care este nivelul X de la care un om trebuie suprimat pentru lene? Nu de mult, președintele Băsescu susținea că mulți români s-au învățat cu nemunca...Deficitul bugetar ar fi rezolvat cu ajutorul gâdelui, nu al FMI. Nu asta spunea despre funcționari un alt mare editorialist?”Ne-au suprimatără, carevasăzică”. Doar că formula suprimării îi lipsea lui IL Caragiale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel