În fiecare an, aproximativ 1,3 milioane de persoane mor, iar alte 50 de milioane sunt rănite grav pe şosele din întreaga lume. Din acest motiv, fabricanţii de autovehicule lucează la crearea unei maşini care nu produce niciodată accidente. Vor fi de acord şoferii să fie controlaţi cu ajutorul unui computer ?
Autor: Anca Murgoci
Acum mai bine de 30 de ani, centura de siguranţă a însemnat o inovaţie revoluţionară care ne protejează în caz de accidente. De atunci au apărut airbagurile sau sistemele care evită blocarea frânelor. Acum promisiunea tehnologiei pentru a evita ciocnirile auto este un sistem care îi pune în alertă pe şoferi dacă sunt în pericol. Acesta poate lua măsuri astfel încât accidentele să nu se mai producă. Potrivit BBC Mundo, Volvo are mare încredere în acest sistem şi asigură că în anul 2020, nimeni nu va mai muri din cauza accidentelor de maşină şi nici nu vom mai vorbi de răniţi grav. Practic, producătorul doreşte să creeze un autovehicul care să protejeze şoferul şi însoţitorii săi. Toyota promite „că nu vor mai fi morţi sau răniţi”, dar nu spune când se va întâmpla asta. Ford a lansat un nou Focus prezentat ca un „sistem de protecţie inteligent”. Acesta ar fi unul dintre cele mai sigure autovehicule de pe piaţă. Sistemul detectează punctele oarbe şi anunţă şoferul, oferă un plus de control al stabilităţii şi include lumini frontale care măresc vizibilitatea pe timp de noapte. Unii consideră că ar fi important să se realizeze un sistem de comunicare între autovehicule care să îşi poată trimite între ele informaţii cu privire la siguranţa publică.Un studiu realizat de Insurance Institute for Highway Safety din SUA estimează că sistemul antişoc poate preveni unul din trei accidente mortale şi unul din cinci în cazul celor rezultate cu răniţi.
În 2008, un studiu al Uniunii Europeane realizat de Finnish Technology Research Centre VTT a relatat că tehnologia cea mai promiţătoare după controlul electronic al stabilităţii (obligatoriu la noile maşini europene), este sistemul care evită ca şoferul să iasă de pe şosea. Astfel, s-ar putea reduce numărul morţilor cu 15%. Funcţiile care avertizează şoferul că limita de viteză a fost depăşită ar putea reduce numărul morţilor cu 13%. Sistemul de frânare de urgenţă şi avertizarea în caz că şoferul aţipeşte reduce numărul decedaţilor cu 7% şi respectiv 3%.
Există şi controverse legate de această temă. Criticii spun că dacă un şofer nu are capacitatea de a face ceva pentru a-şi controla autovehicului, nu este un şofer atent sau responsabil. The Association of British Drivers declară că orice tehnologie care ia unui şofer responsabilităţile ar trebui interzisă. Sunt ridicate mai multe probleme în această situaţie. De exemplu, dacă un şofer nu este atent la volan, cum poate un sistem să îi redea atenţia? Sau, în cazul unui accident, cine este responsabil? Şoferul, fabricantul autoturismului sau inginerul care a inventat sistemul?
Cu toate acestea, iniţiativa fabricanţilor este lăudabilă dat fiind faptul că numeroase vieţi ar putea fi salvate cu ajutorul noii tehnologii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu