Uriasa masinarie de la Cotroceni, unde, de-a lungul timpului, Traian Basescu a reusit sa-si construiasaca, pe bani publici, un Guvern paralel, iese pe neasteptate din somaj tehnic. Un somaj generat de pierderea, la mare scor, a alegerilor de catre PDL si imposibilitatea presedintelui, in ciuda unui pact de coabitare, de a mai gestiona treburile Executivului. Dar afirmatia de mai sus a fost valabila pana de curand. Mai recent, masinaria de la Cotroceni s-a dezmortit. Din momentul in care Traian Basescu a luat decizia de a porni un razboi total impotriva Guvernului Ponta si, implicit, a majoritatii parlamentare care il sustine. Iar cel mai important front deschis in aceasta lupta este cel legislativ.
Asa se face ca, suflecandu-si manecile, inaltii functionari de la Cotroceni au inceput sa ia la puricat, rand pe rand, actele Legislativului. Multe dintre acestea emanand de la Guvern, altele exprimand vointa politica a majoritatii parlamentare. Varful de atac il reprezinta, desigur, Legea referendumului si proiectul constitutional. Aici, asa cum am mai consemnat in cateva randuri, au fost inregistrate primele succese notabile ale masinariei de la Cotroceni. Cu ajutorul Curtii Constitutionale si prin tergiversari mestesugite ale unor termeni de pronuntare si de semnare a documentelor, Traian Basescu a izbutit sa impinga aplicarea Legii referendumului dincolo de orizontul alegerilor prezidentiale. Fara aceasta Lege a referendumului, care scade pragul la 30 al suta, in Romania contemporana nu poate exista un scrutin valid de acest fel. Ca atare, nici Constitutia in forma ei revizuita nu poate sa treaca. Prin manevrele de la Cotroceni s-a ajuns la urmatorul rezultat: viitorul presedinte la Romaniei, oricare va fi el, va functiona timp de cinci ani avand prerogative identice cu cele de care a beneficiat sau pe care le-a dobandit pe parcursul mandatului Traian Basescu. O cauza majora de raca in interiorul USL. In aceste conditii, pentru PSD atractia functiei prezidentale devine irezistibila.
Urmatorul proiect politic de mare anvergura al USL a fost si el inghetat tot in baza unor proceduri asemanatoare. Regionalizarea nu se va mai face, cel putin pana cand nu vom avea o Constitutie revizuita, din simplul motiv ca actuala lege fundamentala nu prevede regiunile ca unitati administrativ-teritoriale. In aceste conditii, linia de rezistenta USL s-a concentrat asupra unei parti a proiectului de regionalizare, si anume descentralizarea. Dar si Legea descentralizarii a fost atacata de Traian Basescu. Nu o promulga si o ataca la Curtea Constitutionala.
Urmeaza doua fapte fara precedent in istoria Romaniei. Refuzul unui presedinte de a semna un memorandum cu troica – FMI, Banca Mondiala si UE –, la pachet cu respingerea bugetului si apoi atacarea acestuia la Curtea Constitutionala.
In fine, si ultimul act legislativ iesit din masinaria parlamentara USL este, iata, atacat de cealalta masinarie, cea prezidentiala. Modificarile aduse Codului Penal, prin care persoanele alese in mod direct de catre cetateni, precum si anumite profesii liberale, cum ar fi cea de avocat, sunt atacate drept neconforme cu normele internationale si implicit cu Constitutia.
Citește mai multe pe CorectNews
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News