Un studiu arată că 70% dintre autoturismele second hand aduse în România în 2017 au motorizare diesel poluantă.
România a importat aproximativ 520.000 de autoturisme second hand, în 2017, din care peste 70% sunt cu motorizare diesel poluantă, în timp ce vârsta medie a acestora a crescut la 11,5 ani, de la aproximativ 9 ani, în perioada 2015 - 2016, reiese dintr-o analiză de specialitate realizată de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) şi Asociaţia 2Celsius.
"Nivelul poluării aerului în România e unul dintre cele mai grave din Europa. El cauzează anual peste 22.500 de decese premature, dintre care aproape 1.900 sunt direct imputabile emisiilor de NO210. Comisia Europeană dă în judecată România la Curtea Europeană de Justiţie pentru că nu a reuşit să atingă limitele de emisii pentru 2010 la particulele cancerigene din aglomeraţia Bucureştiului. Exportul de vehicule foarte poluante către România este inacceptabil, având în vedere că nivelul poluării aerului este deja foarte ridicat", notează realizatorii studiului.
80% dintre diesel-uri au fost produse înainte de anul 2011
Potrivit sursei citate, cota de peste 70% autoturisme rulate diesel importate în România depăşeşte procentul din ţări precum Bulgaria (cu o pondere de o treime în total vânzări autoturisme second hand) şi Polonia (40%).
De asemenea, mai mult de 80% dintre diesel-uri au fost produse înainte de anul 2011, adică înainte de intrarea în vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele şi care necesitau filtre de particule diesel (DPF).
"Asta înseamnă că marea majoritate a acestor autoturisme importate nu sunt echipate cu DPF standard şi, prin urmare, emit particule fine periculoase", care duc la cancer, se arată în studiu, iar "particulele fine sunt deja o problemă serioasă în România".
Cât emite un motor diesel mediu
În ceea ce priveşte dioxidul de azot toxic (NO2), raportul de specialitate arată că, în plin scandal Dieselgate, maşinile dotate cu astfel de motoare şi importate în România anul trecut emit, în medie, de peste 12,5 ori actuala limită a NOx Euro 6 sau, în cifre absolute, 1.014 mg/km în loc de 80 mg/km, valoare necesară pentru autoturismele aflate în vânzare astăzi.
"Un motor diesel mediu importat în România anul trecut ar emite aproximativ 7,4 kg de NOx toxic într-un an (pe baza kilometrajului anual românesc de aproximativ 7.300 km)", se precizează în document.
Datele centralizate relevă faptul că majoritatea maşinilor a provenit din Germania (78%), restul fiind din Italia (10%), Austria (4%), Olanda şi Belgia (3% fiecare).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News