Un avion Embraer 195 aparținând companiei grecești Marathon, care zbura în regim de wet-lease pentru compania Air Serbia pe ruta Belgrad - Düsseldorf, în această dimineață, a lovit, după decolarea de pe aeroportul Nikola Tesla din Belgrad, o serie de balize corespunzătoare sistemului de venire la aterizare de precizie ILS.
Echipajul a declarat mesajul de alarmă MAY DAY MAY DAY, a solicitat revenirea de urgență la Belgrad, a executat o trecere la joasă înălțime pentru ca operatorii de la turnul de control să poată observa și comunica mărimea și amploarea pagubelor și apoi a aterizat în siguranță. Toți cei 106 pasageri plus membrii de echipaj au fost debarcați în condiții de siguranță, pe aeroportul Nikola Tesla din Belgrad.
Până la terminarea investigației autorităților aeronautice ale Serbiei, nu se pot face decât simple speculații cu privire la natura acestui accident și de aceea nu ne vom pronunța în acest sens. Cert este însă că avionul are puține șanse să mai fie redat la zbor din următoarele motive:
- fuselajul lui este construit dintr-o singură bucată, ceea ce face foarte grea, dacă nu imposibilă, reparația, văzând mărimea daunelor provocate de impactul cu balizele respective,
- a fost avariată și aripa la încastrarea cu fuselajul, ceea ce conduce, de obicei, și la torsionarea ambelor părți ale avionului.
În urma acestui accident, cursele care trebuiau să decoleze au fost ținute la sol, iar cele aflate în zbor au fost rerutate pe aeroportul din Timișoara, pentru a putea permite aterizarea avionului avariat. De asemenea, aeroportul a fost închis pentru venirea la aterizare, în condiții de vizibilitate scăzută, ca urmare a distrugerii acelor balize. Compania Air Serbia are sub contract cu compania Marathon cinci avioane Embraer 195, ca urmare a politicii ei de revenire pe piața aeronautică civilă și de recuperare a pasagerilor de la concurența ei - compania maghiară Wizzair. În cadrul acestei politici, a fost schimbat acționariatul companiei și au fost deschise curse lung curier spre New York cu un Airbus 330 mai vechi și închiriat de la o companie aeriană de leasing, considerându-se mult mai economică închirierea avioanelor decât cumpărarea lor.
Avionul Embraer 195 este un avion construit de consorțiul brazilian cu același nume și este cel mai mare din gama sa de turboreactoare produse. A durat mult verificarea și certificarea acestui model de către Autoritatea Aeronautică Civilă Americană FAA deoarece avea probleme la venirea la aterizare cu greutatea maxim admisă, pista contaminată, un motor cedat și vânt lateral, neputând rămâne pe pistă - lucru nepermis de altfel.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu