Giorgia Meloni, premierul Italiei, a declanșat un atac la adresa celui mai mare producător auto din lume, compania Stellantis, care deține mărcile Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Peugeot, Citroën și Jeep.
Conflictul dintre Meloni și Stellantis a început în 2021, când deputata de opoziție, pe atunci, a criticat dur proiectul de fuziune între Fiat-Chrysler și PSA, compania franceză care deține mărcile Citroen și Peugeot. Meloni a considerat afacerea drept o preluare mascată a producătorului italian de mașini de către o firmă străină, considerând că Italia pierde meciul cu Franța, pe terenul competitivității economice.
După ce a ajuns premier, Meloni a criticat în repetate rânduri Stellantis pentru că nu face investiții în Italia, ci își mută fabricile în Maroc sau Polonia.
De la critici, s-a trecut la interdicții. La începutul acestui an, Roma a interzis companiei Stellantis să denumească un nou model Alfa Romeo produs în Polonia „Milano”, argumentând că numirea mașinii după orașul din nordul Italiei ar fi ilegală dacă este fabricată în străinătate. Stellantis a sfârșit prin a schimba numele în „Junior.
Guvernul de la Roma a interzis companiei Stellantis să invoce pentru promovare moștenirea sa italiană, în timp ce produce mașinile în străinătate. Astfel, autoritățile vamale și garda financiară au confiscat 134 de mașini Fiat Topolino, o nouă mașină electrică de oraș produsă de Stellantis în Maroc. Motivul: afișau un autocolant cu drapelul roșu-alb-verde care, potrivit autorităților italiene, ar putea induce în eroare cumpărătorii cu privire la originea mașinii. Un judecător italian a decis provizoriu că inclusiv numele modelului — „Topolino” — sugerează în mod eronat că mașina ar fi fabricată în Italia, deoarece sunt referințe la un model iconic vechi de Fiat. În plus, modelul „Topolino Dolcevita” face trimitere și la filmul legendar al lui Federico Fellini. Mașinile mici, cu formă joasă și de culoare verde deschis, sunt acum blocate în portul Livorno, pe coasta Toscanei. Ca reacție, Stellantis s-a oferit să elimine autocolantul controversat cu drapelul și a invitat proprietarii Topolino să vină la garajele Fiat pentru a-l îndepărta.
Legea este aceeași pentru toată lumea, a spus ministrul Industriei, Adolfo Urso, adăugând că „indicațiile false” induc în eroare consumatorii și sunt dăunătoare companiilor italiene.
De cealaltă parte, Stellantis se apără spunând că nu a pretins niciodată că mașina a fost construită în Italia. Simpla prezență a drapelului italian a fost echivalată cu mențiunea 'Made in Italy' și sancționată, chiar dacă compania are, cu siguranță, o origine italiană, a observat Enzo Marasà, partener la firma de avocatură Portolano Cavallo, citat de Politico. Este o aplicare deosebit de strictă a legii, probabil și un mesaj politic, pentru a da un semnal tuturor acelor companii care își mută producția în străinătate, inclusiv companiilor italiene care ar trebui, în opinia guvernului și a unui anumit sentiment popular, să readucă producția în Italia, a adăugat avocatul.
Un alt motiv nemulțumire pentru compania Stellantis este invitația lansată de guvernul Italian pentru producătorii chinezi de automobile, cărora li s-au promis facilități dacă investesc în Italia. La aceste critici guvernul Meloni a răspuns dur: și Stellantis a primit facilități, dar în loc să investească a lansat un program de reducere a personalului, în principal prin pensionări anticipate, în vreme ce producția era mutată în Maroc sau Polonia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu