Ministerul Justiției: Bugetul instanțelor reprezintă 52% din bugetul ministerului

predoiu-in-tunrneu-prin-europa
predoiu-in-tunrneu-prin-europa

În cadrul conferinței organizate de fundațiile CADI și KAS, unde s-a lansat documentul "Principii ale construcției și execuției bugetului instanțelor", Ministerul Justiției a dezvăluit faptul că bugetele instanțelor au o pondere de aproximativ 52 la sută din bugetul alocat instituției.

Potrivit documentului prezentat încadrul conferinței, se arată că bugetul institutiei a cunoscut o crestere progresiva, din perspectiva sumelor alocate de la bugetul de stat, de la 1,29 miliarde de lei in anul 2005, la 2,11 miliarde de lei in anul 2012. Astfel, in 2012 fata de 2005, cresterea bugetara in valoare absoluta este de 163%.

Pe langa bugetul instantelor, bugetul Administratiei Nationale a Penitenciarelor are o pondere de aproximativ 35% in bugetul total alocat Ministerului Justitiei, in conditiile in care incadreaza aproximativ 12.280 salariati (aproximativ 79% din totalul de 15.550 posturi prevazute) si gestioneaza detentia a 28.244 persoane private de libertate in anul 2010 si 30.263 persoane private de libertate in anul 2011, se arată într-un comunicat primit la redacție.

Pe de alta parte, bugetul Oficiului National al Registrului Comertului are o pondere de aproximativ 5% in bugetul total alocat Ministerului Justitiei, in conditiile in care are aproximativ 1.656 salariati (aproximativ 92,67% din totalul de 1.787 posturi prevazute).

Bugetul aparatului propriu detine o pondere de aproximativ 5% in bugetul total alocat Ministerului Justitiei, respectiv 150 de milioane de lei in anul 2011, cu un personal de 293 salariati, respectiv aproximativ 514 mii de lei pe salariat in anul 2011. Pentru comparatie, bugetul CSM pentru 2012 este de 79 de milioane de lei, cu un personal de 250 salariati. CSM are in schema de personal 275 de posturi, din care 25 sunt (nefinantate) respectiv aproximativ 287 de mii de lei pe salariat.

Diferenta rezida din faptul ca bugetul CSM, comparativ cu bugetul aparatului propriu al MJ, nu include o serie de cheltuieli care se regasesc in bugetul aparatului propriu al MJ, cum sunt: cheltuieli de investitii, dotari (unele dintre acestea destinate instantelor de judecata), service IT (cheltuieli destinate si ANP si instantelor judecatoresti), cheltuieli mai mari cu deplasari in tara si strainatate (generate de obligatia reprezentarii MJ la grupuri de lucru, conferinte la nivelul UE/intern etc.), fonduri externe nerambursabile etc.

Trebuie precizat ca bugetul aparatului propriu al Ministerului Justitiei prezinta un trend crescator si o pondere semnificativa incepand cu anul 2007, datorita faptului ca o serie de achizitii si servicii contractate, din diverse surse de finantare (ex.: cofinantare Phare/Facilitatea de Tranzitie, bugetul DIPFIE), sunt destinate in exclusivitate instantelor de judecata. Mai mult, incepand cu anii 2009-2010 au fost preluate efectiv o serie de cheltuieli, precum serviciile de distribuire a actelor de procedura prezentate in sistem TP, service si piese de schimb IT, unele dintre acestea fiind cheltuieli care sunt destinate exclusiv activitatii instantelor de judecata, desi figureaza in bugetul Ministerului Justitiei.

Ministrul Justitiei are calitatea de ordonator principal de credite pentru instantele judecatoresti, Administratia Nationala a Penitenciarelor, Institutul National de Expertize Criminalistice, Spitalul Prof. dr. "Constantin Angelescu”, Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu, Autoritatea Nationala pentru Cetatenie si Oficiul National al Registrului Comertului.

Finantarea institutiilor pentru care Ministerul Justitiei are calitatea de ordonator principal de credite se face in mod diferentiat.

Astfel, instantele judecatoresti sunt finantate integral de la bugetul de stat.

Oficiul National al Registrului Comertului s-a finantat integral din venituri proprii pana in luna noiembrie a anului 2009, cand, prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor – cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, Oficiul National al Registrului Comertului a fost supus reorganizarii, prin schimbarea formei de finantare, in sensul trecerii de la finantarea din venituri proprii la finantarea de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justitiei.

Autoritatea Nationala pentru Cetatenie se finanteaza integral de la bugetul de stat.

Administratia Nationala a Penitenciarelor se finanteaza din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat (in completare). Proportia veniturilor proprii in bugetul total al Administratiei Nationale a Penitenciarelor a fost, in anul 2011, de aproximativ 14,7%. Astfel, finantarea Administratiei Nationale a Penitenciarelor se face, in cea mai mare parte, din subventii de la bugetul statului, in proportie de 85,3% din bugetul total de care dispune (922 de milioane de lei in anul 2011).

Institutul National de Expertize Criminalistice se finanteaza din onorariile percepute pentru efectuarea expertizelor criminalistice si din subventii de la bugetul de stat (in completare). Subventiile de la bugetul de stat sunt destinate acoperirii cheltuielilor de personal si a celor de capital (in masura in care nu pot fi acoperite din venituri proprii). Proportia veniturilor proprii in bugetul total al Institutului National de Expertize Criminalistice a fost, in anul 2011, de aproximativ 25,6%.

Astfel, finantarea Institutului National de Expertize Criminalistice se face, in cea mai mare parte, din subventii de la bugetul statului, in proportie de 74,4% din bugetul total de care dispune (in anul 2011: 7 milioane de lei).

Spitalul Prof. dr. "Constantin Angelescu” si Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu sunt finantate din venituri proprii de la Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii judecatoresti si din subventii de la bugetul de stat (in completare). Subventiile de la bugetul de stat sunt destinate acoperirii cheltuielilor de capital, iar ponderea acestora in totalul fondurilor alocate de la bugetul de stat este foarte mica, putem aprecia chiar nesemnificativa in total buget MJ, respectiv 0,056% (1,2 milioane de lei din total buget MJ de 2,11 miliarde de lei in anul 2011) .

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel