Mircea Coșea afirmă că statul are aproape 40% din prețul unui litru de combustibil din accize și impozit, ”deci câștigă”, chiar dacă se reduce acciza, așa cum a decis coaliția de guvernare.
Expertul în economie, Mircea Coșea, a afirmat că măsura anunțată de către coaliția de guvernare cu privire la reducerea accizei la combustibil ”sună bine, dar în practică s-ar putea să nu ajute deloc”.
”În practica economică, și sunt studii făcute în lume, de mult timp, scăderea accizei la un produs, în cazul de față la combustibil, nu înseamnă automat scăderea prețului la pompă și nici imediat. Există o seamă de elemente care trebuie puse cap la cap pentru a avea această concordanță între scăderea accizei și scăderea prețului, ori deocamdată noi nu o avem”, a declarat prof. Mircea Coșea, la B1TV.
”Ar trebui să existe un mecanism, în cazul nostru Consiliul Concurenței, care să fi pregătit de mult această situație, însă Consiliul Concurenței este cunoscut pentru lentoarea cu care lucrează, nu ne putem baza pe asta. (...) Este o măsură (n.r. starea de urgență) pe care o impui în anumite situații, problema este dacă ea are un rezultat. Ori acest rezultat nu poate să vină, pentru că nu există niciun sistem de a-l obliga pe cel de la pompă să reducă costul prin reducerea accizei. Vă spun și de ce. pentru că acest combustibil pe care noi îl luăm este în funcție de prețul internațional, care crește extraordinar, iar în orice moment distribuitorul se poate apăra spunând că chiar dacă reduce acciza și scoate din cost jumătate din acciză, prețul la pompă tot mare este, pentru că costul de achiziție rămâne mare, asta este pe de o parte. Pe de altă parte, există o înțelegere între distribuitori ca să mențină prețul”, a mai spus profesorul Mircea Coșea.
Acesta a precizat că în România nu este o legătură directă între prețul de la pompă și stocul de combustibil. ”Cei care vând au un stoc cumpărat la un preț, iar prețul zilnic nu corespunde cu prețul stocului, asta înseamnă că o reducere a brutului nu înseamnă o reducere la pompă. Iar în cazul de față, această creștere extraordinară, de la zi la zi, a petrolului brut îl acoperă de orice explicație pentru menținerea prețului la valoare ridicată”, a explicat profesorul Coșea.
Mircea Coșea susține că această măsură, în contextul în care se așteptau soluții pentru criza energetică, nu aduce foarte multe prejudicii bugetului. ”Și în cazul în care s-ar realiza o reducere a prețului la pompă, ca scădere a accizei, statul tot rămâne cu o bună parte a accizei. Statul are aproape 40% din prețul unui litru de combustibil din accize și impozit, deci câștigă”, a mai spus analistul economic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu