Urmărește emisiunea live


EXCLUSIV  Misterul titlurilor de stat românești din trenul Zurich-Milano, rezolvat. 69 de milioane, topiți

sursa: stiridiaspora.com
sursa: stiridiaspora.com

În bagajele unui italian care mergea cu trenul de la Zurich la Milano vameșii au descoperit  obligațiuni de stat românești în valoare de 69.756.565,00 euro, nedeclarate la frontieră, 7 telefoane Iphone 8 și două tablete Samsung Galaxy A. Bărbatul a fost reținut, iar titlurile de stat au fost confiscate.

Hârtii de valoare emise de statul român, de aproape 70 de milioane de euro, reprezintă o sumă uriașă, care face să sune alarma la toate Oficiile împotriva spălării banilor din lume, putând reprezenta o finanțare consistentă pentru operațiuni criminale, evaziune sau terorism.

Afacerea descoperită în trenul Zurich-Milano e departe de a fi lămurită, dar cercul ipotezelor s-a restrâns foarte mult, după explicațiile oferite de Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR. 

”În imaginile prezentate chiar de presa italiană, vineri, în ziua când a fost făcută captura, pot fi văzute titlurile de stat, a spus Adrian Vasilescu, pentru DCNews. Ori, de multă vreme nu se mai emit titluri de stat materializate. Banca Națională nu administrează, cum s-a spus în media, ci doar este agent tehnic al statului, ocupându-se de operațiunile de pe piața primară: Ministerul Finanțelor-bănci-cumpărători de titluri, persoane fizice sau juridice. Piața secundară este cea pe care se vând și se răscumpără titluri de stat. Tot acest sistem este dematerializat, este operat pe calculator, nu mai există titluri de stat tipărite pe hârtie. Imaginile prezentate de presa italiană arată, deci, că sunt titluri de stat emise în perioada interbelică”, a concluzionat Vasilescu.

Mai pot fi acestea valorificate? Ar putea cetățenii unui stat străin să ceară României milioane de euro în baza unor hârtii de valoare tipărite de statul român?

”Cele mai multe titluri de stat nu mai sunt, astăzi, valorificabile, a răspuns Adrian Vasilescu. Începând din 1946-48, au fost emise acte normative prin care au fost anulate aceste titluri de stat. Anumite titluri mai sunt în litigii prin instanțe, dar nu cred să aibă șansă de valorificare. Chiar dacă unele instanțe au acordat despăgubiri, deciziile au fost infirmate de instanțele superioare. Au fost, de asemenea, situații de acest gen pe plan internațional. Dar, după ce a reintrat în contact cu statele occidentale, încheind acorduri comerciale și de altă natură, statul român, în perioada comunistă, a plătit despăgubiri pentru bunurile deținute de cetățenii străini, care au fost naționalizate sau confiscate. Aceste stat s-au angajat să-și despăgubească ele cetățenii, deci o eventuală invocare a acestor titluri de stat nu ar putea fi făcută către România. Chiar și eu, la BNR, am văzut multe cazuri care vin și întreabă ce pot face cu titlurile de stat emise în perioada interbelică, pe care le găsesc prin casă, le primesc de la bunici etc. Nimic, au fost anulate”, a răspuns Vasilescu.

În concluzie, rămân două ipoteze pentru incidentul din trenul Zurich-Milano:

-este vorba despre un colecționar care a achiziționat certificatele de la Zurich (unul dintre centrele bancare unde se vând astfel de titluri), iar vameșii, care nu știau că sunt doar hârtii cu valoare istorică l-au reținut pentru că nu declarase suma de 69 de milioane.

-este vorba despre un șmecher care a achiziționat titlurile de la Zurich pentru a le revinde pe piața italiană, unor cetățeni care nu știu că sunt hârtii fără valoare, eventual chiar români care lucrează în Italia. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel