Putem vorbi de o criză a profesiei didactice, la modul real, în România? A dispărut respectul pentru dascăl? Unde mai avem de lucrat? Sunt întrebări care s-au ridicat în cadrul cele mai recente ediții a emisiunii DC Edu.
Putem vorbi de o criză a profesiei didactice astăzi? - a fost curiozitatea prof. dr. Sorin Ivan, moderatorul emisiunii DC Edu.
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a explicat: V-aș răspunde ca profesor. Profesia didactică este frumoasă. În afară de asta, da, putem vorbi de o criză, dar nu neapărat o criză a profesiei didactice cât despre faptul că acum, din păcate, profesorul nu mai are statutul pe care-l avea odată. Nu pot arăta cu degetul, dar este clar că foarte des colegii profesori se simt puși la zid sau trași la răspundere, foarte des nedrept, uneori pe drept, și-atunci reacția lor este normală, umană a unui comportament defensiv.
Sorin Ivan: Când trecea profesorul în comunitatea lui, cetățenii se opreau, își ridicau pălăria, salutau cu respect... Acum ce se întâmplă? Nu prea se mai întâmplă asta.
Bogdan Cristescu: Știu, dar eu mă gândesc la un lucru: nu întotdeauna experiența școlară este minunată. Nu cred că fiecare dintre noi putem să spunem că am avut doar petale de trandafir la școală. Dar îmi amintesc că atunci când eram elev, dacă aveam nemulțumiri, niciodată părinții mei nu mi-au spus - ah, ăla nu știe nimic! Niciodată nu a fost abordarea aceasta față de profesor! Sau - nici eu n-am învățat matematică, ce-ți trebuie matematică? Uite ce bine am ajuns!
Deci cred că este o abordare care ține foarte mult și de societate, de mentalitate... Dacă vrem respect, și noi, profesorii, trebuie să facem mai multe, dar în aceeași măsură și atunci când criticăm trebuie să ne gândim dacă aduce ceva bun critica noastră. Da, salariile profesorilor au crescut, deci deja încercăm să atragem profesori în sistem și să facem și o parte de retenție, dar există acest concept, un lucru pe care n-am reușit să-l construim dar spre care trebuie să muncim - "whole school aproach", "circle of care". Atunci când ne dorim să-i fie bine în școală copilului nu ne gândim la o stare de zen, ci ne gândim la o stare de siguranță, de predictibilitate, de respect - eh, asta ne dorim și pentru profesori!
Sorin Ivan: Starea de bine nu e corect înțeleasă, și mai ales în familie.
Bogdan Cristescu: Da. Predictibilitate, corectitudine, respect. În opinia mea sunt lucruri de care elevii au nevoie, dar și profesorii au nevoie.
Emisiunea completă, aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu