Președintele Klaus Iohannis a sesizat CCR cu privire la Legea care modifică Legea Educației Naționale.
”Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis Curții Constituționale luni, 11 mai a.c., o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.
Domnului VALER DORNEANU
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
În temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție și ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, formulez următoarea
SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE
asupra
Legii pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011
La data de 23 aprilie 2020, Parlamentul României a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x nr. 262/2019). Actul normativ, în forma transmisă la promulgare, completează Legea educației naționale, în vederea creării cadrului normativ în baza căruia activitățile din învățământul preuniversitar și universitar să se poată desfășura și online.
Prin modul în care a fost adoptată, însă, legea dedusă controlului de constituționalitate contravine prevederilor art. 61 alin. (2) și ale art. 75 alin. (1) din Constituție, fiind deturnată voința inițiatorilor, contrar principiului bicameralismului dezvoltat în jurisprudența Curții Constituționale. De asemenea, legea criticată încalcă dispozițiile art. 78 din Constituție referitoare la intrarea în vigoare a legii.” anunță Administrația Prezidențială.
Legea 1/2011 a fost modificată în luna aprilie, de Senat, în calitate de Cameră decizională. Modificările prevedeau că învăţământul preşcolar, şcolar, preuniversitar şi universitar se poate desfăşura online pe perioada stării de urgenţă sau de asediu.
”În situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu, potrivit prevederilor constituţionale, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar se pot desfăşura şi online, pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură. Pentru învăţământul preuniversitar, Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează metodologia derulării activităţilor în unităţile de învăţământ în sistem online, care cuprinde precizările necesare astfel încât să se asigure desfăşurarea activităţilor în cele mai bune condiţii", se arăta în articolul introdus în modificarea adusă legii.
Potrivit unui alt amendament, activităţile didactice şi examenele de final de ciclu de studii şi de cercetare din învăţământul preuniversitar şi universitar se pot desfăşura online în perioada stării de urgenţă sau de asediu: ”Activităţile didactice şi de cercetare (...) şi examenele de finalizare a semestrelor şi a studiilor de licenţă şi masterat, susţinerea referatelor şi a tezelor de doctorat desfăşurate online în anul universitar 2019-2020 sunt recunoscute pentru formele de organizare - cu frecvenţă, cu frecvenţă redusă şi la distanţă. Prevederile anterioare se aplică şi pentru activităţile desfăşurate în învăţământul preuniversitar prevăzute la art. 262 din Legea educaţiei naţionale şi se aplică în oricare an şcolar şi universitar în care se instituie starea de urgenţă sau asediu”.
Un alt amendament adoptat în Comisia de învăţământ şi însuşit de plen prevede că, "prin derogare de la prevederile art. 142 din Legea educaţiei, universităţile pot organiza admitere pentru anul universitar 2020-2021 în forma online, potrivit metodologiei aprobate de Senatul universitar, iar în anul 2019-2020 se poate organiza online susţinerea tezelor de abilitare".
"Acreditarea şi autorizarea provizorie a programelor de studii universitare de licenţă şi ale domeniilor de masterat, precum şi a organizaţiilor furnizoare a educaţiei din învăţământul preuniversitar şi superior se prelungesc până la data de 30 iunie 2021.(...) În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării emite normele metodologice. Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial", se mai menţionează în actul normativ votat.
"Fără să fiu patetic, un vot împotriva acestei legi ar însemna un vot împotriva învăţământului românesc", a afirmat, în cadrul dezbaterilor, Doru Pănescu, senator PSD.
Una dintre criticile aduse de președinte a fost aceeași cu cea adusă de PNL în Senat, când au acuzat că se încalcă principiul bicamerismului, după ce forma adoptată de Camera Deputaților a fost ștearsă și s-au stabilit modificările aduse legii de mai sus.
Iată și forma trecută de Camera Deputaților:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News