"Ajutorul public judiciar se acordă proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie, prin raportare la veniturile realizate şi cheltuielile dovedite, inclusiv din cauza diferenţelor de cost al vieţii dintre statul membru în care acesta îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită şi cel din România", se arată într-o lege promulgată miercuri de preşedintele Klaus Iohannis. De asemenea, intervin unele modificări cu privire la calcularea taxelor de timbru, cu privire la modul în care se face plata etc.
Actul normativ, în forma adoptată de Camera Deputaților cu 258 de voturi "pentru" și 1 "lipsă" (nu a votat), modifică şi completează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru şi Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă.
Potrivit legii, instanţa poate acorda ajutorul public judiciar şi persoanelor juridice fără scop lucrativ, cu sediul în România, numai atunci când, în cazurile şi condiţiile prevăzute exclusiv prin lege, fără a justifica un interes personal, acestea acţionează pentru apărarea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate în situaţii speciale, sau, după caz, în scopul ocrotirii unui interes de grup ori general.
În acest caz, ajutorul public judiciar se poate acorda când instanţa apreciază că, faţă de datele referitoare la situaţia economico-financiară a acestor persoane juridice fără scop lucrativ, costurile procesului ar fi de natură să le afecteze în mod semnificativ activitatea curentă.
La primul termen de judecată la care părţile sunt legal citate, instanţa va informa părţile despre posibilitatea de a formula, în condiţiile legii, cerere de acordare a ajutorului public judiciar, precum şi despre condiţiile şi formele concrete în care acesta poate fi solicitat şi acordat. Cheltuielile de judecată pentru care partea a beneficiat de ajutor public judiciar vor fi puse în sarcina celeilalte părţi, dacă aceasta a pierdut procesul.
***
Potrivit art. 1 din Ordonanță de urgență 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, "Ajutorul public judiciar reprezintă acea formă de asistenţă acordată de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil şi garantarea accesului egal la actul de justiţie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime pe cale judiciară, inclusiv pentru executarea silită a hotărârilor judecătoreşti sau a altor titluri executorii". De asemenea, potrivit aceluiași act normativ, ajutorul public judiciar "se acordă în cauze civile, comerciale, administrative, de muncă şi asigurări sociale, precum şi în alte cauze, cu excepţia celor penale".
În varianta trimisă spre promulgare, legea arată astfel: https://media.dcnews.ro/other/202410/legea-privind-modificarea-si-completarea-oug-nr--30-din-2013-privind-taxele-de-timbru_21690400.PDF
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News