Monografia SRI. Cum se fac interceptările

Serviciul Român de Informații, la 25 de ani de la înființare, și-a publicat monografia. Un capitol aparte se referă la interceptări.

Potrivit Strategiei de Securitate Națională a României, adoptată  prin Hotărârea Parlamentului 36/2001, se sintetiza principalele obiective, definiții și direcții de acțiune pentru toate componentele implicate în asigurarea securității. Serviciul Român de Informații era desemnat autoritate națională în domeniile prevenirii și combaterea terorismului, realizarea INTERCEPTĂRILOR, relațiile cu operatorii de telecomunicații, cercetarea radioelectronică.

Cum se fac interceptările

SRI a fost investit în 2002 cu atributul de autoritate națională în domeniul interceptării și relației cu operatorii și furnizorii de servicii de telecomunicații. "Motivele subt preponderent de natură tehnică, ele vizând printre altele garantarea implementării celor mai noi tehnologii în beneficiul tuturor structurilor din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională.

În prezent, la sistemul de interceptare sunt conectate (primesc semnal pe circuite criptate), mai multe structuri abilitate să culeagă informații utilizând mijloace tehnice secrete, iar conectarea la sistem se realizează în baza unor protocoale de cooperare.

Accesul la sistem este monitorizat de echipamente de securitate specializat și se face pe bază de parolă, cont unic și amprentă biometrică. Structurile conectate realizează exploatarea interceptărilor cu efective și echipamente proprii.

Citește și: Monografia SRI: Cum a fost atacată capacitatea României de operator la Marea Neagră

Potrivit Legii 51/1991, activitatățile specifice culegerii de informațiicare presupun restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale ale omului, incluzând interceptarea și înregistrarea comunicațiilor electronice, se efectuează numai în situații în care:

- nu există alte posibilități ori sunt posibilități limitate pentru cunoașterea, prevenirea sau contracararea riscurilor ori amenințărilor la adresa securității naționale;

- acestea sunt necesare și prpporționale, date fiind circumstanțele situației concrete;

- a fost obținută autorizația prevăzută de lege; 

Potrivit legii, mijloacele de obținere a informațiilor necesare securității naționale nu trebuie să vizeze în niciun fel drepturile sau libertățile fundamentale ale cetățenilor, viața particulară, onoarea sau reputația lor ori să-i supună la îngrădiri ilegale.

Pentru asigurarea protecției cetățenilor împotriva oricăror imixtiuni sau atingeri  sunt stabilite reguli clare privind acordarea și prelungirea autorizărilor, durata maximă permisă, notoficarea persoanelor.

Astfe, propunerea de autorizare se înaintează procurorului general la Parchetului de pe lângă ÎCCJ și este examinată sub aspectul legalității și temeiniciei, în termen de 24 de ore de la înregistrare ori de la înregistrare ori de îndată în cazurile urgente, de procurori anume desemnați de acesta. Dacă se apreciază că propunerea este întemeiată și sunt întrunite condițiile prevăzute de lege, procurorul general sau înlocuitorul de drept al acestuia solicită în scris președinteleui ÎCCJ autorizarea activităților propuse.

Durata  de valabilitate a autorizării activităților este cea necesară pentru desfășurarea acestora, dar nu mai mult de 6 luni. Autorizarea poate fi prelungită în aceleași condiții, pentru motive temeinic justificate, fiecare prelungire neputând depăși 3 luni. Durata maximă a  autorizărilor cu privire la aceleași date  și informații din care să rezulte existența unei amenințări la adresa securității naționale este de doi ani.

Citește și: Monografia SRI, perioada 1990-1996: distanțarea de trecut și controlul civil democratic

În cazul în care datele și informațiile rezultate din activitățile autorizate nu sunt suficiente pentru sesizarea organelor de urmărire penală și nici nu justifică desfășurarea în continuare a activității de informații cu privire la acea persoană, din dispoziția conducătorului organului de stat cu atribuții în domeniul secujrității naționale este notoficată persoana ale cărei drepturi sau libertăți au fost efectate prin activitățile autorizate, cu privire la activitățile desfășurate față de aceasta și la perioadele în care s-au desfășurat.

Nutificarea nu se face dacă:

- ar putea conduce la periclitarea îndeplinirii atribuțiilor de serviciu ale organelor de stat cu atribuții în domeniul securității naționale, prin dezvăluirea unuor surse ale acestora, inclusiv ale serviciului de securitate și informații ale altor stae;

- ar putea afecta apărarea securității naționale;

- ar putea aduce atingere drepturilor și libertăților unor terțe persoane;

- ar putea duce la deconspirarea metodelor și mijloacelor, inclusiv a tehnicilor speciale de investigare concrete, utilizate în cazul respectiv.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel