Deputatul PSD Mircea Drăghici a făcut o analiză amplă în așteptarea motivării CCR privind revocarea Laurei Codruța Kovesi.
Sub titlul "PREȘEDINTELE NU E SCOS DIN PROCEDURA DE REVOCARE A PROCURORILOR ȘEFI, DAR NICI NU MAI POATE REFUZA DUPĂ BUNUL PLAC", parlamentarul social-democrat a scris:
"Cea mai agresivă manipulare pe care le-am văzut în ultimele zile, după decizia Curții Constituționale (CCR) care îl obligă pe Iohannis să emită decretul de revocare a procurorului șef DNA e că președintele ar fi fost scos din procedura de revocare și că ar fi obligat să semneze ca primarul orice cerere de revocare venită din partea ministrului Justiției. Este o manipulare, pentru că CCR nu a spus că președintele ar trebui doar să semneze. Dimpotrivă, CCR spune că președintele trebuie să verifice legalitatea cererii de revocare. Adică, dacă cererea nu e legală, președintele nu doar că poate, dar chiar trebuie să o respingă!
Trei motive pentru care poate fi revocat un procuror-șef
Dar ce însemnă acest control al legalității în cazul unui revocării unui procuror-șef? În primul rând ar trebui să vedem ce spune legea. Sunt trei motive pentru care poate fi revocat un procuror-șef. Primul e apariția unei stări de incompatibilitate cu funcția pe care o ocupă, adică dacă se dovedește că a făcut parte sau a colaborat cu serviciile de informații înainte de 1990 sau dacă se dovedește că are un interes personal care ar afecta imparțialitatea îndeplinirii atribuțiilor sale. Al doilea motiv este cel invocat de ministrul Tudorel Toader în cazul revocării doamnei Kovesi, respectiv „exercitarea necorespunzătoare a atribuțiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul și comunicarea, asumarea responsabilităților și aptitudinilor manageriale". Iar al treilea motiv apare în cazul în care procurorul-șef primește din partea CSM o sancțiune disciplinară".
"Prin urmare, ministrul Justiției nu poate cere revocarea șefei DNA pentru că a trecut pe roșu. O astfel de situație nu e prevăzută în lege, iar Iohannis ar putea respinge o astfel de revocare ca fiind nelegală. Asta înseamnă că ministrul Justiției nu poate revoca un procuror șef doar că așa vrea el... Cade deci o altă manipulare pe care am văzut-o în spațiul public...
În același timp însă, nici președintele nu poate refuza după bunul plac. Cum ar fi dacă Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității ar stabili că unul dintre procurorii șefi a fost colaborator al fostei Securități, iar ministrul Justiției ar cere revocarea celui în cauză? Tot așa s-ar comporta domnul Iohannis? Ar refuza cererea pe motiv că nu o găsește oportună sau pur și simplu pentru că „el nu semnează ca primarul'? Păi nu ar fi absurd?! Ar însemna că domnul Iohannis e mai presus de lege! Nu mai contează ce spune legea, ci doar bunul plac al președintelui. Dar nu numai primul om din stat ar fi deasupra legii, ci și cel care ar fi menținut într-o funcție de procuror-șef, împotriva prevederilor legale", a mai spus Mircea Drăghici.
Nimeni nu este scos din procedură!
"În concluzie, nimeni nu e scos din procedură și nimeni nu e redus la un rol formal. Decizia CCR nu face altceva decât să-l pună pe fiecare la locul lui constituțional și să elimine „bunul plac" din procedura de revocare.
Și mai trebuie subliniat că cei care compară procedura de numire și cea de revocare fac o mare eroare. Dacă în cazul procedurii de numire poate exista o evaluare subiectivă între mai mulți candidați care întrunesc condițiile legale, în cazul revocării, dacă procurorul-șef a ieșit din cadrul legal, atunci nu mai e loc de evaluări subiective, ci doar de aplicarea legii. Altfel spus, revocarea „se face", cum spune chiar legea, adică se execută, nu se discută!", a subliniat deputatul PSD.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu