Curtea Constituțională susține, în motivarea deciziei referitoare la Legea educației, că angajarea răspunderii de către Guvern asupra acestei legi a declanşat un conflict juridic între Guvern şi Parlament și nu are nicio motivare, întrucât nu este o urgență.
"Curtea constată că angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educaţiei naţionale, în condiţiile în care proiectul de lege se afla în proces de legiferare la Senat, în calitate de Cameră decizională, a declanşat un conflict juridic de natură constituţională între Guvern şi Parlament, întrucât prin exercitarea de către Guvern a unei competenţe, cu nerespectarea cadrului constituţional care o circumstanţiază, s-a încălcat competenţa Parlamentului de unică autoritate legiuitoare", se arată în motivarea Curţii.
De asemnea, judecătorii menționează că cererea de anulare a angajării răspunderii depășește competențele Curții, iar soluţia aparţine în exclusivitate autorităţilor aflate în conflict.
"Cu privire la solicitarea autorului sesizării, în sensul că instanţa de contencios constituţional să oblige Guvernul să renunţe la procedura angajării răspunderii, Curtea constată că această cerere excedează competenţei sale, soluţia aparţinând în exclusivitate autorităţilor publice aflate în conflict", precizează judecătorii CCR.
Curtea Constituţională arată, în motivarea deciziei privind Legea educaţiei, că, deşi "la prima vedere posibilitatea angajării răspunderii nu este supusă niciunei condiţii, oportunitatea şi conţinutul iniţiativei rămânând teoretic la aprecierea exclusiva a Guvernului, acest lucru nu poate fi absolut, pentru că exclusivitatea Guvernului este opozabilă numai Parlamentului, şi nu Curţii Constituţionale ca garant al supremaţiei Legii fundamentale".
Totodată, judecătorii CCR precizează în motivare că "angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educaţiei naţionale, aflat în dezbatere parlamentară, respectiv la Senat, în calitate de Cameră decizională, nu îşi găseşte nici o motivare. Astfel, nu subzistă condiţia urgenţei care să fi determinat o astfel de măsură din partea Guvernului, câtă vreme măsurile prevăzute în proiectul de lege intră în efectivitate începând cu anul şcolar 2011-2012, iar, unele dintre acestea, chiar cu anul şcolar 2012-2013".
"Curtea subliniază în acest context importanţa, pentru buna funcţionare a statului de drept, a colaborării dintre puterilor statului, care ar trebui să se manifeste în spiritul normelor de loialitate constituţională, comportamentul loial fiind o prelungire a principiului separaţiei şi echilibrului puterilor în stat", se mai arată în motivarea Curţii.
Citește și:
Boc: Decizia CCR permite Guvernului continuarea procedurii de angajare a răspunderii – VIDEO
Geoană îi va cere lui Boc retragerea angajării pe Legea educației
Geoană: Venim cu altă formă a Legii educației și abrogăm legea Guvernului
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu