Odată ce temperaturile au început să scadă, șoferii de vehicule electrice au observat probabil că autonomia lor de conducere a scăzut și ea.
Testele efectuate de grupul de promovare a consumatorilor Consumer Reports au arătat că autonomia de rulare a vehiculelor electrice a scăzut cu aproximativ 25% pe autostradă, în medie, pe vreme rece, comparativ cu zilele cu temperaturi exterioare mai calde, scrie CNN.
Există două motive principale pentru scăderea autonomiei de rulare: bateria și șoferul. Atât ființele umane, cât și bateriile pentru vehicule electrice funcționează cel mai bine într-un interval de temperatură similar, care este aproximativ între 15 și 21 grade Celsius, a declarat Andy Garberson, șeful de marketing pentru compania de cercetare a bateriilor pentru vehicule electrice Recurrent.
Bateriile funcționează prin reacții chimice cu electroni și ioni care se deplasează de la o parte la alta a bateriei. Când devine prea rece, mai multe reacții chimice încetinesc, inclusiv cele care au loc într-o baterie. Asta înseamnă că autonomia de rulare este redusă.
Dar nici ființele umane nu funcționează atât de bine în frig. Când conducem într-o zi rece, trebuie să avem mai cald în mașină. Acesta este de fapt un factor mult mai mare în reducerea intervalului EV decât efectul temperaturii asupra bateriei în sine, a spus Garberson.
Într-o mașină pe benzină, pornirea încălzitorului nu afectează deloc economia de combustibil. Asta pentru că motoarele pe gaz produc multă căldură tot timpul, vara și iarna. De fapt, atunci când mașina ta arde benzină, mai multă energie se transformă în căldură reziduală decât în mișcare. Astfel, o parte din aceasta este dirijată în interiorul mașinii.
Motoarele electrice și bateriile, pe de altă parte, produc foarte puțină căldură reziduală. Acesta este o parte din motivul pentru care sunt atât de eficiente, deoarece aproape toată energia din baterii este folosită pentru condus. Dar atunci când cabina are nevoie de încălzire, energia folosită pentru aceasta este scăzută din kilometri ce pot fi parcurși. Asta înseamnă că autonomia poate scădea considerabil.
În testele EV ale Consumer Reports, efectuarea multor călătorii scurte a înrăutățit substanțial lucrurile. De fiecare dată când vehiculul s-a oprit și cabina se răcea, acesta a fost reîncălzit când vehiculul a pornit, consumând mai multă energie și dublând intervalul pierdut.
Din fericire, cele mai noi modele EV au sisteme de încălzire cu pompă de căldură foarte eficiente care ajută la minimizarea impactului. Dar chiar și acele sisteme au limitele lor și nu funcționează bine atunci când temperaturile scad sub aproximativ -10 grade Celsius, a spus Garberson.
De asemenea, timpii de încărcare a vehiculelor electrice sunt mai lungi când temperatura este rece. Încărcarea, la fel ca și descărcarea – sau alimentarea mașinii – este o reacție chimică care este încetinită când temperaturile scad. De fapt, unele vehicule electrice își vor încetini foarte mult încărcarea maximă rapidă pe vreme foarte rece pentru a preveni deteriorarea bateriei.
Din fericire, majoritatea vehiculelor electrice mai noi au sisteme sofisticate de gestionare a temperaturii care funcționează pentru a menține acumulatorul aproape de temperatura ideală, a spus Garberson.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu