Oamenii de știință de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord spun că, în viitor, este necesară adăugarea unei noi culori la semafoare.
Într-un viitor ipotetic în care mașinile autonome se vor înmulți pe drumurile tot mai aglomerate, semafoarele ar putea avea instalată o a patra culoare, una adăugată în beneficiul acelor vehicule cu conducere autonomă, scrie Science Alert.
Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord propun un semafor alb suplimentar care să semnalizeze șoferilor vehiculelor autonome (AV) în mod inteligent viitoarea intersecție. Raționamentul este că atât nivelurile de congestionare a traficului, cât și consumul total de combustibil ar putea fi reduse.
Mașinile și camioanele care conduc ele însele nu vor trebui să se uite la semaforul alb, deoarece vor comunica cu el prin sistem wireless. Cu toate acestea, va acționa ca un semn pentru șoferii și pasagerii umani că ar trebui să urmeze conducerea vehiculelor cu conducere autonomă care se deplasează prin intersecție.
„Luminile roșii vor însemna în continuare oprire. Luminile verzi vor însemna în continuare plecați. Iar luminile albe le vor spune șoferilor umani să urmeze pur și simplu mașina din fața lor”, spune inginerul civil Ali Hajbabaie.
„Acest concept pe care îl propunem pentru intersecții, pe care îl numim „fază albă”, folosește puterea de calcul a vehiculelor autonome”, mai spune el.
Astfel, vehiculele autonome ar fi în comunicare între ele și cu semafoarele din intersecții, într-un anumit interval. Acest lucru le-ar permite să coordoneze fluxul de trafic mai eficient și mai inteligent – dând prioritate drumurilor convergente cu mai multe vehicule pe ele, de exemplu. De asemenea, ele își vor optimiza vitezele.
Toți șoferii umani din trafic ar fi informați să urmeze vehiculul din fața lor prin lumina albă: opriți dacă se oprește, continuați dacă continuă. Odată ce numărul de vehicule autonome la o intersecție scade sub un anumit prag, semafoarele vor reveni la opțiunea normală roșu, galben și verde.
În modelele simulate, AV-urile s-au dovedit că îmbunătățesc fluxul de trafic pe cont propriu și cu atât mai mult atunci când a fost introdusă faza albă – care apoi are efecte pozitive asupra reducerii consumului de combustibil. Cu cât procentul de AV-uri la o intersecție este mai mare, cu atât traficul s-a decongestionat mai rapid, cu îmbunătățiri de aproximativ 40 până la 99% în ceea ce privește reducerea totală a întârzierilor posibile.
„Acordarea unei părți din controlul fluxului de trafic către AV-uri este o idee relativ nouă, numită paradigma de control mobil”, spune Hajbabaie.
„Credem că este important să încorporăm conceptul de lumină albă la intersecții, deoarece le spune șoferilor umani ce se întâmplă, astfel încât să știe ce ar trebui să facă atunci când se apropie de intersecție”, mai spun cercetătorii.
Oamenii de știință notează că odată ce numărul de vehicule autonome la o intersecție depășește 30%, îmbunătățirile devin mai semnificative.
Nu avem încă tehnologia pentru a implementa așa ceva, deși se fac îmbunătățiri tot timpul. Acest studiu se bazează pe o investigație anterioară din 2020 a acelorași cercetători, în care fluxul de trafic a fost controlat de un computer central conectat la intersecție.
Modernizarea fiecărei intersecții de drum va necesita timp și bani, desigur, dar cercetătorii cred că anumite aspecte ale ideii fazei albe ar putea fi implementate relativ ușor. Testele în zone specifice ar putea fi următorul pas înainte.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News