Marian Staș, coordonator de programe educaționale, a explicat care este una dintre cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ.
Marian Staș, coordonator de programe educaționale, a fost prezent la emisiunea DC Edu, realizată de Sorin Ivan, decan, director al revistei Tribuna Învățământului, și a discutat despre testele PISA - sunt aceste examinări relevante sau nu?
„Deja de mai multă vreme e o notă în sistem „Ce tot ne trebuie PISA?”, cu alte cuvinte lumea se întreabă dacă putem să nu mai dăm aceste teste.”, spune Marian Staș, pentru DC News, după care realizatorul emisiunii spune: „Unii spun că nu sunt relevante.”
„Păi nu au cum să fie relevante dacă sistemul și filosofia PISA sunt din lumi diferite. Tocmai asta e problema. Aici, pentru că s-a vorbit despre analfabetism funcțional, aș dori să pun lucrurile în ordinea mea de relație cauză-efect pentru că lumea vorbește despre analfabetism funcțional - cel mai des citim și nu înțelegem ce am citit, dar și analfabetism matematic și științific.
Voi da exemplul unui copil de clasa a 6-a pentru care 40 înmulțit cu 9 fac 36. Acesta e un caz aberant de analfabetism matematic. De fapt, în opinia mea, și analfabetismul funcțional, dar și matematic, sunt efecte ale unei cauze mult mai rele și profunde: analfabetismul logic. Copiii nu învață în școală cum să gândească cum trebuie. Vina e combinată; e un triunghi vicios cu 3 componente care se comportă în momentul de față în cheia psihologică a erorii fundamentale de atribuire. Toți dau vina pe ceilalți, nimeni nu-și asumă, iar aici mă refer la părinți, profesori și copii. Pentru că merge prost școala copilului, părintele dă vina pe profesor care nu știe cum și ce să facă și viceversa.”, a spus Marian Staș, la DC News.
„De unde începe acest raport de cauzalitate?”, a întrebat gazda emisiunii, la care Marian Staș a spus:
„Nici de colo, nici de colo. E vorba despre ceea ce înseamnă un comportament împământenit în fibra lui de lucruri care decurg prost croit ab initio - aici mă refer la arhitectura de sistem. Dacă schimbi comportamentele în școală atunci se va face o schimbare. Unele „clipe astrale” sunt date de curajul pe verticală al sistemului, începând cu prim-ministru, miniștri, profesori, directori de a pune în fapt școli-pilot. Începând cu 2020, 2021, 2022 - școli care ce fac? Au început să proiecteze alte modele curriculare, alte arhitecturi de sistem de planuri cadru.”, a încheiat Marian Staș, pentru DC News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu