Profesorul Virgil Stoica, de la Universitatea Politehnică din Timișoara, este invitatul de astăzi al DCNews și DCNewsTV. Printre altele, el vorbește despre mult discutatul ”motor cu hidrogen”, trenurile urmând să ajungă și în România.
Virgil Stoica a explicat ce modificări ar presupune folosirea hidrogenului pentru propulsia autovehiculelor:
”Există două variante - fie folosim în continuare motorul cu ardere internă, pe care o să-l alimentăm cu un amestec format din hidrogen și aer, fie pilele de combustie. În primul caz, singurul lucru pe care îl schimbăm este rezervorul și mici modificări la sistemul de alimentare”.
Profesorul Stoica opinează că cel mai probabil se va merge pe varianta a doua, a pilelor de combustie. ”În cazul pilelor de combustie, are loc o reacție între hidrogen și oxigenul din aer și se produce direct curent electric”.
Jurnalistul Val Vâlcu remarcă dificultatea cu care avansează cercetările în acest domeniu.
”Am văzut că racheta Artemis nu a putut fi lansată pentru că se scurgea hidrogenul. Dacă la un proiect de 20 de miliarde de dolari nu merg lucrurile așa de bine, la mașina noastră de 20 de mii de euro, cum putem fi siguri că amestecul de hidrogen nu explodează în rezervor, că nu se scurge în timpul mersului”.
”Și la mașini, investiția în cercetare e tot de ordinul miliardelor (...) Eu cred că sunt mai mari investițiile făcute în domeniul automobilelor”, subliniază Virgil Stoica.
”Hidrogenul nu e un combustibil, trebuie produs. Este o metodă prin care putem stoca energie dintr-o altă sursă. Cea mai mare parte de hidrogen care se produce în ziua de azi este din metan, cu degajare de CO2” a spus profesorul.
”Hidrogenul are o putere hidro calorifică mult mai mare, de aproximativ trei ori mai mare decât motorina. Ca urmare, un plin de hidrogen o să ne asigure o autonomie mare. (...) Pe măsură ce trece timpul, inginerii o să îmbunătățească tehnologia. Acum, bătălia este cine câștigă sursa de energie (pentru producerea hidrogenului n.r.) ” continuă Virgil Stoica.
Acesta arată că soluția privind stocarea hidrogenului trebuie încă îmbunătățită, întrucât la acest moment sunt probleme în ceea ce privește construcția unor rezervoare care să fie capabile să păstreze în siguranță amestecul de hidrogen.
Un nou studiu ne oferă un alt pas promițător în această direcție. Oamenii de știință au descris o metodă relativ simplă care implică nanoparticule de aluminiu care sunt capabile să elimine oxigenul din moleculele de apă și să lase hidrogen gazos. Procesul produce cantități mari de hidrogen și totul funcționează la temperatura camerei.
Combustibilul curat transformă apa în hidrogen la temperatura camerei
Acest lucru înlătură una dintre marile bariere în calea producției de combustibil cu hidrogen: cantitățile mari de energie necesare pentru a-l produce folosind metodele existente. Această tehnică funcționează și cu orice fel de apă, inclusiv cu apa uzată și apa oceanică. „Nu avem nevoie de niciun aport de energie”, spune cercetătorul în materiale Scott Oliver de la Universitatea din California, Santa Cruz (UCSC). Cheia procesului este utilizarea galiului metallic, pentru a permite o reacție continuă cu apa. Această reacție aluminiu-galiu-apă este cunoscută de zeci de ani, dar aici echipa a optimizat-o și a îmbunătățit-o în câteva moduri speciale.
Cu ajutorul...
Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu