Conflictul dintre muncitorii de la Volkswagen și echipa managerială a atins luni un nou punct critic, pe fondul intențiilor companiei de a reduce costurile operaționale și de a închide uzine în Germania.
În aceeași zi în care negocierile dintre sindicate și conducere sunt programate să înceapă, angajații au organizat greve la toate cele nouă uzine din Germania, în semn de protest față de propunerile de reducere a salariilor și amenințările cu concedieri în masă.
Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, traversează o perioadă dificilă, încercând să facă față concurenței din ce în ce mai puternice venite din partea producătorilor asiatici, care oferă automobile la prețuri mai competitive. Scăderea cererii pe piața europeană și costurile ridicate de producție în Germania au determinat conducerea să ia în calcul măsuri drastice pentru a menține compania competitivă.
Grevele de luni reprezintă a doua acțiune de acest fel într-o singură săptămână, muncitorii protestând împotriva planurilor care ar putea duce la pierderea locurilor de muncă și diminuarea veniturilor. Negocierile dintre sindicatul IG Metall și conducerea Volkswagen, care au loc la sediul central din Wolfsburg, sunt considerate cruciale pentru viitorul companiei și al miilor de angajați din Germania.
Înainte de începerea negocierilor de la ora 12:30 (11:30 GMT), liderii sindicali au adoptat o poziție fermă, cerând echipei manageriale să facă pași concreți pentru a evita escaladarea conflictului. Thorsten Groeger, negociatorul-șef al sindicatului IG Metall, a declarat la o reuniune din Wolfsburg:
„Este timpul ca board-ul să facă ceva. Așteptarea noastră pentru astăzi este că echipa de conducere va înceta să mai insiste pe pozițiile sale și va face un pas spre noi. Încrederea a fost distrusă, iar muncitorii sunt furioși. Marca VW este în pericol să fie prejudiciată de comportamentul board-ului, iar cotația acțiunilor s-a prăbușit. Responsabil de acest lucru este board-ul.”
Conducerea Volkswagen susține că reducerea costurilor este o necesitate pentru a putea concura într-o piață din ce în ce mai dificilă. Arne Meiswinkel, negociatorul-șef al echipei manageriale, a explicat poziția companiei astfel:
„Avem nevoie în continuare de reduceri de costuri care să poată fi implementate pe termen scurt și sunt sustenabile. Acesta este singurul mod prin care putem rămâne competitivi într-un mediu plin de provocări.”
Planurile conducerii includ reduceri salariale la toate nivelurile și posibile închideri de uzine. Dacă aceste măsuri vor fi implementate, ar fi pentru prima dată în cei 87 de ani de existență a Volkswagen când o uzină din Germania ar fi închisă definitiv.
Criza de la Volkswagen survine într-un moment de incertitudine politică și economică pentru Germania. Industria auto, pilonul central al economiei germane, este afectată de tranziția către vehiculele electrice, scăderea cererii pe piața europeană și creșterea costurilor de producție. În acest context, conflictul dintre muncitori și conducere nu este doar o dispută internă, ci o reflectare a provocărilor cu care se confruntă întreaga economie germană.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci