NASA dezvăluie noi imagini ale telescopului Webb: O fuziune galactică în toată frumusețea ei /foto

Freepik

NASA a publicat imagini realizate de Telescopul Spațial James Webb, care arată două galaxii - una poreclită Pinguinul și cealaltă Oul - în proces de fuziune, într-un fel de balet cosmic, cu ocazia celebrării a doi ani de la dezvăluirea primelor rezultate științifice ale observatorului orbital.

Webb, lansat în 2021 și care a început să colecteze date în anul următor, a revoluționat înțelegerea universului timpuriu, capturând imagini uimitoare ale cosmosului. Cele două galaxii din imagini sunt situate la 326 de milioane de ani-lumină de Pământ, în constelația Hydra. Un an-lumină este distanța pe care o parcurge lumina într-un an, adică 9,5 trilioane de kilometri.

„Vedem două galaxii, fiecare o colecție de miliarde de stele. Galaxiile sunt în proces de fuziune. Aceasta este o modalitate comună prin care galaxiile, precum cea a noastră, cresc în timp, de la galaxii mici - precum cele descoperite de Webb imediat după Big Bang - până la galaxii mature, cum este Calea Lactee”, a declarat Jane Rigby, om de știință senior al proiectului Webb de la NASA.

De la intrarea în funcțiune, Webb a observat galaxii pline de stele care s-au format la câteva sute de milioane de ani după Big Bang, evenimentul care a marcat începutul universului acum aproximativ 13,8 miliarde de ani.

Galaxiile Pinguinul și Oul, cunoscute colectiv sub numele de Arp 142, sunt prezentate în imagini împreună cu o ceață care este un amestec de stele și gaz în timpul fuziunii lor lente.

Galaxia Pinguin, denumită astfel deoarece forma sa, din perspectiva telescopului, seamănă cu această pasăre incapabilă de zbor, inclusiv o regiune asemănătoare unui cioc, este formal numită NGC 2936. Este o galaxie spiralată, acum puțin distorsionată. Galaxia Oul, numită și ea după forma sa, este formal numită NGC 2937. Este o galaxie compactă, de formă eliptică. Împreună, apariția lor sugerează un pinguin care își păzește oul.

Interacțiunea lor, potrivit NASA, a început cu aproximativ 25-75 milioane de ani în urmă, iar acestea sunt așteptate să devină o singură galaxie în câteva sute de milioane de ani.

Webb a detectat cele mai timpurii galaxii cunoscute și a oferit informații despre compoziția planetelor dincolo de sistemul nostru solar, cunoscute sub numele de exoplanete, și despre natura regiunilor de formare a stelelor în cosmos.

„Această misiune ne-a permis să privim înapoi către cele mai îndepărtate galaxii observate vreodată și să înțelegem universul foarte timpuriu într-un mod nou”, a spus Mark Clampin, directorul diviziei de astrofizică de la sediul NASA. „De exemplu, cu Webb, am descoperit că aceste galaxii foarte timpurii sunt mai masive și mai strălucitoare decât ne așteptam, ridicând întrebarea: Cum au crescut atât de repede?”

Webb a fost proiectat să fie mai sensibil decât predecesorul său, Telescopul Spațial Hubble, care continuă să își desfășoare activitatea. Webb privește universul în principal în infraroșu, în timp ce Hubble l-a examinat în principal la lungimi de undă optice și ultraviolete.

„Webb este cel mai mare și mai puternic telescop pus vreodată în spațiu. Se specializează în captarea luminii infraroșii - lungimi de undă ale luminii mai lungi decât cele pe care le vedem cu ochii noștri. Cu sensibilitatea sa incredibilă la aceste lungimi de undă, am putut privi înapoi în universul timpuriu într-un mod pe care misiunile anterioare nu l-au putut face, vedea prin praf și gaz în inima formării stelelor și examina compoziția atmosferei exoplanetelor ca niciodată până acum”, a adăugat Clampin.

Privind spre viitor, Clampin a concluzionat: „Unele dintre cele mai interesante investigații ale lui Webb vor fi lucrurile la care nici măcar nu ne-am gândit încă.”

YesMy - smt4.5.3