SUA și Țările Baltice salută decizia Franței de a nu mai livra primul portelicopter Rusiei pe fondul crizei ucrainene, dar impasul afacerii Mistral a condus la un război al nervilor în Hexagon.
Muncitorii care lucrează la șantierul naval din Saint-Nazaire se tem că decizia autorităților franceze le va afecta slujbele.
"Este o reacție de scandal și stupefacție", spune un lider sindical, citat de L'Express.
"Dacă anunțul președintelui se concretizează într-o anulare a construcției, se vor crea dificultăți pentru sute de slujbe atât în STX (firma la care statul francez deține acțiuni - n.r), cât și la alți subcontractanți. Este inacceptabil, intolerabil", a adăugat Jean-Marc Perez.
Dacă prima navă este pe punctul de a fi terminată - termenul de livrare fiind în octombrie anul acesta - cel de-al doilea portelicopter este proces de ansamblare la Saint Nazaire.
Întrebat dacă înțelege motivele politice care stau la baza sistării contractului, liderul sindical a spus: "Ce înțelegem foarte bine este salariul angajaților". "Cine va plăti pentru construcție?", a întrebat el.
Un al doilea sindicat al STX pare mai înțelegător. "Este o decizie care putea fi luată în orice moment. Putem să regretăm, dar putem și să înțelegem", dată fiind situația din Ucraina, spune John Garden.
Franța și Rusia au semnat în ianuarie 2011 o înțelegere de 1,6 miliarde de dolari privind vânzarea a patru port-elicoptere Mistral către Moscova. Două dintre acestea vor fi construite de o firmă la care statul francez deține 33% din acțiuni, DCNS STX, din ST. Nazaire, sudul Franței. Celelalte două ar urma să fie asamblate în Rusia și trimise mai apoi flotei ruse.
Flota rusă nu deține portelicoptere. Armata Moscovei are nevoie de astfel de nave amfibii pentru a-și proiecta puterea militară pe uscat de la o distanță sigură.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu