Ce facem dacă suntem prinşi pe şosea, într-un carambol?
Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat la DC Conducem ce trebuie să facem pentru a evita o tragedie în situaţia în care suntem prinşi pe şosea într-un accident în lanţ cu mai multe vehicule lovite. "Regula pe autostradă e în felul următor. Dacă am rămas în pană şi sunt cu maşina pe partea dreaptă pe avarii, dacă am fost implicaţi într-un accident, mai ales în accidente care pot să urmeze şi să mai vină şi altele... regula este să asigur cât pot de repede maşina, să-i scot pe toţi cei din maşină ai mei, eventual şi pe alţii - dar fără să mă pun în pericol - şi să eliberez şoseaua, să trec dincolo de balustradă şi să stau într-un loc cât mai sigur şi cât mai departe de zona periculoasă. E foarte important" este avertismentul fostului pilot.
Titi Aur a amintit şi de celebrul accident din Suedia în care patru tineri care iniţial au procedat corect au sfârşit tragic din cauza poziţionării faţă de şosea. "O să dau un exemplu de accident foarte ciudat în Suedia unde a fost totul ca la carte dar ghinionul a făcut ca totul să se transforme într-o tragedie. Nişte tineri, într-o maşină, au rămas în pană, au tras pe dreapta lângă balustradă, au pus pe avarii, au ieşit şi au trecut dincolo de balustradă şi s-au pus chiar pe o colină, un pic mai sus. Au sunat la autorităţile lor şi au anunţat că au rămas în pană, dar ghinionul e că s-au pus într-o poziţie atât de ciudată că a venit un tir din spate care nu a văzut maşina (în Suedia e acest fenomen periculos - merg şoferii şi se uită la televizor) şi a lovit-o. Maşina a fost aruncată peste balustradă şi i-a omorât pe cei patru tineri în afara balustradei.
Ideea este aşa: am ieşit cât mai repede şi mă îndepărtez, mă duc cât mai departe. Tocmai pentru că se poate să vină tiruri sau o maşină cu viteză foarte mare care să intre în maşina mea sau în maşinile accidentate. Deci primul lucru pe care trebuie să-l fac este să mă protejez, să mă salvez pe mine şi eventual căţelul dacă-l am în maşină, întâi vietăţile şi abia pe urmă mai vedem dacă salvăm sau nu fiarele. Bineînţeles că şi pagubele materiale sunt enervante, dar în primul rând trebuie să protejăm persoanele. Fierul se îndreaptă, se plăteşte, nu contează, problema e să îţi păstrezi oasele întregi" este sfatul dat de Titi Aur în cadrul emisiunii DC Conducem.
În cazul în care o ciocnire nu poate fi, totuși, evitată, este indicat ca șoferul să-i anunțe pe pasageri că urmează un impact, astfel încât și aceștia să fie pregătiți. Înainte de impact, toți oamenii din mașină trebuie să-și încordeze mușchii, pentru a atenua impactul, și să aibă picioarele îndoite ușor. Cel mai grav afectați sunt pasagerii care nu sunt atenți sau dorm, mai spun specialiştii.
Interviul complet aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu