În urma controalelor realizate în prima jumătate a lunii iulie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi totale de aproximativ 2 milioane lei unor operatori economici care comercializau apă minerală naturală și apă de izvor.
Acțiunile de control au fost desfășurate la nivel național, vizând respectarea legislației privind comercializarea, etichetarea, prezentarea și publicitatea acestor produse, conform unui comunicat.
ANPC a verificat 705 operatori economici, inclusiv 72 de distribuitori, 8 producători, 618 magazine și 7 stații de distribuție carburanți. Din acest total, s-au constatat abateri la 583 dintre aceștia. Controalele au inclus și verificarea unei cantități de aproximativ 1,2 milioane litri de apă minerală naturală și apă de izvor, dintre care circa 200.000 litri nu respectau normele legale în vigoare.
În urma deficiențelor descoperite, ANPC a aplicat 427 de amenzi contravenționale, însumând aproximativ 2 milioane lei, și a emis 220 de avertismente. De asemenea, inspectorii au dispus retragerea definitivă de la comercializare a 150.000 litri de apă minerală naturală și apă de izvor, în valoare de 330.000 lei, și oprirea temporară a 7.500 litri până la remedierea neregulilor.
Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC, a sfătuit consumatorii să evite achiziționarea produselor ambalate în recipiente de plastic expuse la soare și să fie atenți la temperatura la care acestea sunt depozitate după cumpărare. "Recomand consumatorilor să evite achiziţionarea produselor ambalate în recipiente de plastic expuse la vânzare în soare şi, de asemenea, să manifeste atenţie sporită la temperatura la care acestea urmează a fi depozitate după cumpărare, să nu fie lăsate, pe perioade îndelungate, în maşini sau alte locaţii în care temperatura poate fi mare şi poate deteriora produsele", a declarat Hotca.
Printre neregulile constatate de ANPC se numără depozitarea produselor sub acțiunea razelor solare la temperatura mediului ambiant, contrar indicațiilor producătorilor, și depozitarea direct pe paviment. Alte probleme includ utilizarea spațiilor frigorifice neigienizate, expunerea la temperaturi neadecvate, comercializarea de apă cu data durabilității minimale depășită și deficiențe de etichetare, precum lipsa traducerii în limba română la produsele importate.
Comisari ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au efectuat, în luna iulie, în cadrul Comandamentului Litoral 2024, 888 acţiuni de control, la peste 800 de operatori economici din staţiunile de pe malul Mării Negre, în urma cărora au aplicat amenzi contravenţionale în valoare de peste 4,7 milioane lei, informează ANPC printr-un comunicat.
De asemenea, pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat 477 avertismente (majoritatea acestora fiind primite de operatorii economici în perioada de consiliere).
Au fost luate, totodată, mai multe măsuri complementare: oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme în valoare de circa 430.000 lei; oprirea temporară de la comercializare a produselor cu deficienţe de etichetare sau informare, în valoare de circa 800.000 lei; oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, pentru 58 de operatori economici; propunerea încetării practicilor comerciale incorecte pentru opt operatori economici.
"Cred că dialogul şi consilierea operatorilor economici reprezintă soluţia pentru respectarea drepturilor consumatorilor şi mi se pare deplasat să invoci tot felul de scuze, pentru mizeria şi problemele pe care le găsesc, în continuare, comisarii, pe litoral, în condiţiile în care ai trecut printr-o etapă de informare şi prevenţie, din partea ANPC, şi ţi-au fost aduse la cunoştinţă prevederile legale pe care, în anii trecuţi, unii operatori economici susţineau că nu le cunosc, deşi aveau această obligaţie", a declarat preşedinte interimar al ANPC, Sebastian Hotca, citat în comunicat.
Printre abaterile constatate se află: comercializarea sau folosirea unor produse alimentare cu data limită de consum/data durabilităţii minimale depăşită; condiţii igienico-sanitare precare la prestarea serviciilor de alimentaţie publică; folosirea unor echipamente frigorifice sau de gătire neigienizate sau deteriorate; utilizarea unor produse şi proceduri nesigure, în cadrul activităţii de prestare servicii de alimentaţie publică; nerespectarea condiţiilor prescrise şi declarate de depozitare a materiilor prime, a preparatelor culinare sau a băuturilor răcoritoare şi apă minerală conform indicaţiilor producătorului; nerespectarea regimului temperaturilor de depozitare pentru produsele alimentare; nerespectarea vecinătăţilor produselor în spaţiile frigorifice din unele blocuri alimentare, notează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu