Impactul tinerei speranțe a liberalilor, Ilie Bolojan, dat ca model de bune practici administrative de atâta vreme, nu s-a făcut simțit. În fond, Marcel Boloș putea scrie ordonanța-dezastru și de unul singur, ca până acum, nu era nevoie să vină Bolojan, de la Oradea la șefia Senatului.
Ordonanța ”trenuleț” este o simplă operațiune contabilă de tăiere a cheltuielilor, fără a ține seama de consecințele economice sau sociale ale măsurilor de ajustare bugetară luate de guvern.
Așa cum vedem din proiectul supus dezbaterii publice, guvernul nu are politici de creștere economică și este incapabil să găsească noi venituri pentru a compensa deficitul bugetar.
De exemplu, a tăiat la jumătate valoarea voucherelor pentru turism. Adică a economisit 1 miliard de lei de la buget, lăsând fără 1 miliard hotelierii din România. Tichetul turistic era un balon de oxigen pentru o industrie care luptă din greu să supraviețuiască. Și care, în acest an, odată cu intrarea în spațiul Schengen, este și mai amenințată de concurența din Bulgaria, Ungaria, Grecia sau Austria.
”Subvenția” pentru HORECA, oricum impozitată cu 20%, este de zece ori mai mică decât suma obținută de stat prin scoaterea unui pachet minoritar al Hidroelectrica la vânzare pe bursă. Privatizarea, măsură de Dreapta, nu figurează în agenda Guvernului Ciolacu 2.
Scoaterea pe bursă a unor procente din Transgaz, Romgaz, Nuclearelectrica și alte companii de stat era o soluție nu doar pentru acoperirea deficitului, ci și pentru dinamizarea pieței de capital, implicit a economiei. Dar, cine să deranjeze ”patronii” de la stat? Înghețarea salariilor e o glumă, pentru șefii acestor companii, ai agențiilor și altor cuibușoare de sinecuri, care se numără cu sutele în România. Riscă, cel mult, să fie ajunși din urmă, de șefii unor multinaționale din occident.
Dacă turismul pierde o parte din subvenții, poate compensează statul în alt fel? O face, ca la noi: ia o taxă în plus. Consiliul General al Municipiului București, de exemplu, la propunerea primarului general, introduce o taxă de promovare a destinației turistice, de 2%, pe serviciile hoteliere.
Bucureștiul nu are o strategie în turism, zona așa-zis istorică e pericol public, cu sute de clădiri care stau să cadă peste trecători, e greu pentru bucureșteni să ”călătorească” prin oraș, darmite să vină grupuri de turiști care să ne viziteze. De altfel, durata medie a sejurului e sub două zile, ceea ce arată că marea majoritate a turiștilor vin aici pentru afaceri, nu pentru hobby.
Dar noua taxă e numai bună pentru promovare. Promovarea a ce sau a cui?
Ilie Bolojan, noua speranță a liberalilor, a fost acuzat că a utilizat Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune (APTOR) pentru a-și construi imaginea personală, mai degrabă decât pentru a promova orașul ca destinație turistică. APTOR, înființată în 2015 și finanțată în principal de Primăria Oradea, a înregistrat creșteri semnificative ale bugetului alocat promovării, de la aproximativ 400.000 de lei în 2015 la peste 9 milioane de lei în 2019. În ciuda acestor sume considerabile, nu au fost realizate campanii de promovare internaționale vizibile pentru Oradea, în schimb s-a observat o creștere a aparițiilor media favorabile lui Ilie Bolojan la nivel național, sugerând că fondurile APTOR ar fi fost folosite pentru a-i spori notorietatea personală, conform revistei Cațavencii.
Și senatorul PSD Florian Bodog, în perioada în care nu se aliase la guvernare cu dl. Bolojan, a criticat utilizarea fondurilor publice de către APTOR, afirmând că aproximativ 3 milioane de euro au fost cheltuiți pentru promovarea primarului, sub pretextul promovării orașului Oradea.
Când a pus pe ordinea de zi a CGMB proiectul noii taxe, Nicușor Dan nu știa că alegerile vor fi anulate și va avea ocazia să intre în joc mai repede. Era, pe modelul Bolojan, un proiect pentru viitor, la care liberalii din Consiliu au achiesat fără să stea pe gânduri.
Dar, dacă Kremlin Georgescu a ajuns în turul doi fără să cheltuiască un leu, să-i urăm succes lui Nicușor, cu speranța că va câștiga președinția și o să plece la Cotroceni, astfel încât viitorul primar general mai întâi să facă o strategie pentru turism, apoi să umfle taxe ca să-l promoveze.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Roxana Neagu
de Roxana Neagu