Consiliul de Administraţie al Nissan trebuie să găsească un lider care să poată ghida compania, în urma demisiei lui Hiroto Saikawa de la conducerea celui de-al doilea producător auto nipon, într-o perioadă în care profiturile au scăzut iar cererea de maşini încetineşte pe plan global, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.
Pe lângă restabilirea încrederii, noul director general va trebui să gestioneze complicata relaţie cu principalul acţionar, Renault SA, partenerul său în alianţa auto globală cu Mitsubishi Motors. Board-ul şi-a stabilit un termen limită până la sfârşitul lunii octombrie pentru a-i găsi un înlocuitor lui Hiroto Saikawa. Printre cei zece candidaţi se află oameni de la Nissan şi Renault, femei şi cetăţeni ai altor state decât Japonia, conform Nissan. Candidatul adecvat trebuie să cunoască foarte bine cum funcţionează alianţa cu Renault şi Mitsubishi, a apreciat Masakazu Toyoda, şeful comitetului de nominalizare. Luni, Consiliul de Administraţie al Nissan a anunţat că preşedintele Hiroto Saikawa va demisiona în data de 16 septembrie.
Investigaţia internă demarată de Nissan a arătat că Saikawa a primit cu câteva zeci de milioane de yeni (sute de mii de dolari) mai mult decât ar fi trebuit să obţină prin 'drepturile la apreciere a acţiunilor' (o formă de participare la profitul companiei prin care un salariat are dreptul la o plată viitoare în numerar pe baza creşterii preţului acţiunilor firmei în raport cu un nivel predefinit pe o perioada predefinită - n. r.). Saikawa susţine că nu a primit plăţile în mod intenţionat şi a promis că va înapoia banii companiei.
În aprilie 2017 Saikawa a preluat funcţia de director general de la Carlos Ghosn, acuzat de încălcarea legislaţiei financiare şi abuz de încredere. În iunie, Saikawa a cerut companiei să accelereze căutările pentru a-i găsi un înlocuitor. Printre potenţialii candidaţi se află directorul operaţional al Nissan, Yasuhiro Yamauchi, care din 16 septembrie va fi numit director general interimar. Yamauchi, în vârstă de 63 de ani, a lucrat toată viaţa la Nissan şi face parte şi din Consiliul de Administraţie al Renault.
Makoto Uchida, preşedintele societăţii mixte deţinute de Nissan în China, este un alt posibil candidat. Ca pentru mulţi producători auto, China este pentru Nissan cea mai mare piaţă, contribuind cu aproape o treime la venitul său operaţional în ultimii ani. Hideyuki Sakamoto, responsabil cu producţia şi lanţul de aprovizionare, a venit la Nissan în 1980 ca inginer şi a lucrat în întreaga lume, inclusiv la Nissan Technical Center în America de Nord. Jun Seki, fostul şef al subsidiarei Nissan din China, a lucrat toată viaţa la compania niponă şi supervizează acum 'redresarea performanţei'. Daniele Schillaci, directorul general al Brembo SpA, a plecat de câteva luni de la Nissan, unde a fost vicepreşedinte executiv şi s-a ocupat de vânzări şi marketing.
Înainte de asta Schillaci a lucrat la Toyota, în perioada 2002 - 2015 , în special în Europa. Apropiat de Renault, pentru care a lucrat, directorul italian s-a confruntat în trecut cu Saikawa la şedinţele companiei şi mulţi analişti îl văd ca un candidat extern solid. Anul acesta acţiunile companiei au scăzut cu 20% la Bursa de la Tokyo. Tensiunile în cadrul parteneriatului dintre Nissan şi Renault s-au înrăutăţit după arestarea lui Ghosn, investitorii fiind îngrijoraţi în legătură cu viitorul alianţei, într-un moment în care producătorii autor încearcă să-şi pună la comun resursele pentru a face faţă cheltuielilor masive generate de vehiculele electrice şi autonome.
Unii directori ai Nissan cred că actuala structură a alianţei nu este echilibrată, în condiţiile în care anul trecut Nissan a vândut pe plan global 5,65 milioane de vehicule, de 1,5 ori mai mult decât Renault. Renault şi Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan a fost extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi.
Analiştii consideră că este o perioadă dificilă pentru Renault-Nissan-Mitsubishi, în condiţiile în care, pe cele mai mari pieţe auto globale, China, SUA şi Europa, cererea pentru maşini este în scădere. Aceştia avertizează că alianţa este esenţială în cazul în care companiile vor să rămână competitive într-o industrie în care mărimea reprezintă un avantaj crucial. În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu