Profesorul Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a fost invitatul de astăzi în emisiunea DC Edu.
Secretarul de stat subliniază că principiul incluziunii și echității în educație presupune integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în școlile de masă, în funcție de nivelul lor de intervenție. Deși școlile speciale nu vor fi desființate, colaborarea dintre acestea și școlile de masă este esențială pentru asigurarea sprijinului necesar elevilor cu CES. Potrivit acestuia, printre măsurile deja implementate se numără suplimentarea numărului de consilieri școlari, crearea de posturi pentru profesori de sprijin și ajustarea condițiilor la examenele naționale pentru a asigura șanse egale acestor elevi.
"Principiul echității/principiul incluziunii este unul dintre principiile care guvernează legea învățământului preuniversitar. Avem o serie întreagă de măsuri prevăzute pentru a încerca pe cât posibil să integrăm elevii cu cerințe educaționale speciale în școlile de masă.
Există măsuri cu privire la participarea (n.r., acestora) (...). Și elevii care studiază în învățământul special, care au un nivel de intervenție redus (nivelul 1, de exemplu), pot fi integrați în școlile de masă.
Ne dorim cu toții acest lucru — să-i integrăm pe cât mai mulți dintre ei în școlile de masă. Aceasta nu înseamnă că desființăm școlile speciale. Nici pe departe, școlile speciale vor funcționa în continuare.
Acolo vor merge elevii care necesită un grad de intervenție ridicat. Și este nevoie de specialiștii care funcționează la acest moment în școlile speciale. Ba mai mult, este nevoie de o conlucrare între școlile de masă și școlile speciale, pentru că acolo se găsesc specialiștii și școlile de masă au nevoie de suport", arată profesorul Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației.
"Ca măsuri pe care deja le-am implementat — au fost creșterea numărului de consilieri școlari. 1.200 de posturi au fost implementate pentru acoperirea necesarului de consilieri școlari.
Săptămâna trecută, Guvernul României a aprobat o creștere a numărului de posturi în sistemul de învățământ cu 7.800, între aceste posturi fiind prevăzute și posturi pentru profesori de sprijin, pentru că din ce în ce mai des ne confruntăm cu situații de elevi care necesită profesori de sprijin, copii cu cerințe educaționale speciale, care au această recomandare din partea Comisiilor de Orientare Școlară.
În ceea ce privește participarea la examenele naționale, în fiecare an elaborăm o procedură prin care încercăm egalizarea șanselor pentru copiii care prezintă astfel de cerințe. Ca măsuri, aș menționa aici suplimentarea timpului de rezolvare a testului cu o oră sau cu două ore, posibilitatea de redactare a lucrărilor în fața unui calculator, posibilitatea de rezolvare a lucrării prin dictare, posibilitatea de a utiliza în cazul examenului diverse materiale ajutătoare, cum ar fi schemele mentale sau memoratoare pentru elevii care prezintă anumite probleme (n.r. și necesități speciale)", mai spune prof. Florian Lixandru.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu