A andocat noua capsulă Starliner a companiei Boeing.
Noua capsulă Starliner a companiei Boeing cu un echipaj uman la bord alcătuit din doi astronauți NASA a andocat în siguranță joi la Stația Spațială Internațională, reuşind să treacă un test esenţial pentru dovedirea capacităţilor de zbor. Astfel, competiția cu SpaceX, compania lui Elon Musk, s-a intensificat.
În pofida pierderii anterioare a mai multor propulsoare pentru controlul direcţiei, după o scurgere de heliu, andocarea a fost un succes. Agenţia spaţială americană NASA şi compania Boeing au declarat despre incident că nu va compromite misiunea.
Capsula CST-100 Starliner i-a avut la bord pe astronauții veterani ai NASA Barry ”Butch” Wilmore şi Sunita ”Suni” Williams. Aceasta a ajuns pe platforma orbitală după un zbor de aproape 27 de ore. Lansarea a avut loc la baza Cape Canaveral din Florida, Statele Unite.
Capsula reutilizabilă, supranumită ”Calypso” de către echipajul său, a fost lansată în spaţiu miercuri, în vârful unei rachete Atlas V, construită şi operată de United Launch Alliance (ULA), un consorţiu între companiile Boeing şi Lockheed Martin.
În mod autonom a fost făcută andocarea, la circa 400 de kilometri deasupra Oceanului Indian, joi, la ora 17:34 GMT. Atât capsula cât și ISS se deplasau în jurul globului în tandem, cu aproximativ 28.160 km/h.
Atât apropierea finală a CST-100 Starliner de ISS, cât şi andocarea, după un scurt interval în care Wilmore a controlat manual capsula, au fost difuzate prin webcast de NASA.
„E bine să fii ataşat de marele oraş din cer”, a transmis Wilmore prin radio către baza de control a misiunii din Houston, la scurt timp după andocare.
Barry Wilmore, în vârstă de 61 de ani, şi Sunita Williams, de 58 de ani, au efectuat timp de aproximativ două ore o serie de proceduri standard la sosire, cum ar fi verificarea eventualelor scurgeri de aer şi presurizarea pasajului de trecere dintre capsulă şi ISS, înainte de a deschide trapele de pătrundere la bordul ISS.
O transmisiune video în direct a NASA i-a arătat pe noii sosiţi zâmbitori, purtând costumele lor albastre de zbor, plutind în impoderabilitate, cu capul înainte, prin pasajul căptuşit şi intrând în staţie. Sunita Williams a intrat prima.
„Suntem cât se poate de fericiţi că suntem sus, în spaţiu”, a declarat ea în timpul unei scurte ceremonii de întâmpinare.
Cei șapte membri ai echipajului aflat la bordul ISS, patru astronauți americani și trei ruși, i-au întâmpinat călduros pe Butch și Suni cu îmbrățișări și strângeri de mână.
Timp de opt zile vor rămâne Butch și Suni la bordul ISS, după care se vor întoarce pe Pământ.
Aterizarea va avea loc într-un deșert din sud-vestul Statelor Unite cu ajutorul unei paraşute şi a unui sistem de airbag, o premieră pentru o misiune NASA cu echipaj uman.
Programul spaţial al SUA de joi a fost încărcat. Racheta Starship de nouă generaţie a companiei SpaceX supravieţuind unei reveniri hipersonice din spaţiu şi realizând o aterizare revoluţionară în Oceanul Indian, în cadrul celui de-al patrulea zbor de testare.
Scurgeri de heliu au fost detectate în timpul călătoriei capsulei Starliner către ISS. Unele din cele 28 propulsoare utilizate pentru efectuarea unor manevre de mare precizie în spaţiu au fost scoase din funcțiune. Conform NASA și Boeing, nava spaţială a dispus de suficiente propulsoare funcţionale pentru a compensa pierderea.
Lansarea Starliner a fost un succes după mai muți ani marcați de probleme tehnice, întârzieri diverse şi o misiune inaugurală de testare fără echipaj uman către ISS, realizată cu succes în 2022.
Primele două tentative de lansare cu echipaj uman au fost anulate de defecțiuni de ultimă oră, inclusiv scurgerea de heliu la sistemul de propulsie al capsulei.
Pentru a concura cu capsula Crew Dragon a companiei SpaceX, Boeing a construit Starliner sub contract cu NASA. Crew Dragon a fost din 2020 singurul vehicul al agenţiei spaţiale americane utilizat pentru trimiterea membrilor echipajului ISS pe orbită de pe pământ american.
Actuala misiune marchează primul zbor de testare al Starliner cu astronauţi la bord, o cerinţă înainte ca NASA să poată certifica această capsulă pentru misiunile de rutină ale astronauţilor.
Doi veterani ai NASA au fost selectați pentru misiune: Wilmore, căpitan şi fost pilot al marinei militare americane, şi Williams, fost pilot de testare a elicopterelor din marina militară americană, cu experienţă de zbor pe mai bine de 30 de aeronave diferite.
În cadrul contractului de 4,2 miliarde de dolari, încheiat cu NASA, aducerea Starliner în acest punct a fost un proces complicat pentru Boeing. NASA doreşte să dispună de două vehicule americane diferite pentru misiuni către ISS.
Starliner a depășit bugetul cu peste 1,5 miliarde de dolari și este în urmă în acest program. Probleme sunt și la operaţiunile de fabricare a avioanelor comerciale ale Boeing care au fost zguduite de o serie de crize în care au fost implicate avioanele sale 737 MAX, notează Reuters, conform Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News