Profesorul Dumitru Borțun, profesor universitar la SNSPA, a vorbit despre evoluția omului de la stadiul de producător la cel de consumator și despre provocările vremurilor în care trăim.
Profesorul Dumitru Borțun, doctor în filosofie şi profesor universitar la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice a Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti - SNSPA, a explicat cum a evoluat omul de la stadiul de producător la stadiul de consumator:
„Noua religie politică e inevitabilă atunci când au loc schimbări, pentru că oamenii trebuie încorporați ideatic în noile proiecte și nu ai cum decât cu o ideologie. Nu ai cum să concepi o comunitate umană fără o ideologie. Apare o nouă religie politică și ea corespunde unei anumite etape.
În etapa preindustrială omul era considerat producător. La nivelul forțelor de producție el era sursă de energie, dar odată cu revoluția Industrială, sursa de energie a devenit ori mecanică, ori electrică. Omul a fost înlocuit ca sursă de energie, dar a devenit o anexă a mașinii. Mecanizarea la acest lucru a dus (...). Ulterior a apărut automatizarea, unde mașina se poate monitoriza singură, dar trebuia un creier uman care să o regleze“, a spus Dumitru Borțun.
„La ora actuală s-a ajuns în stadiul în care omul poate ieși din procesul de producție. Muncește, dar muncește în etapele anterioare și ulterioare, începând de la proiectare și terminând cu marketing-ul. Omul nu mai e agent productiv în cea mai mare parte a industriei performante. Astfel, la începutul capitalismului, omul a devenit și cetățean, adică o ființă cu drepturi politice. Asta a însemnat marea descoperire a drepturilor omului. Individul are o placentă care îl protejează de abuzurile statului care e atât de puternic încât, în fața lui, individul nu are nicio șansă.
Capitalismul târziu, cum îl numește Marcuse, pe care noi l-am numit societate de consum, nu l-a mai transformat pe om în cetățean, ci în consumator. Individul, dintr-o instanță care îi oferă drepturi și obligații cetățenești, se transformă într-o mascaradă, datorită mijloacelor de comunicare în masă, în care principiul majorității democratice rămâne valabil, însă prin noile tehnici de comunicare devine posibilă fabricarea unor majorități așa cum vrei. Așa s-a întâmplat cu Pearl Harbor, așa s-a întâmplat cu atacurile de la 11 septembrie. Creezi un eveniment care structurează o opinie publică și 80% vor fi pentru intrarea în război sau pentru intrarea în Irak și lupta împotriva terorismului internațional. Acesta majorități au fost fabricate prin televiziune și, mai nou, prin noile mijloace de comunicare în masă“, a mai spus profesorul de la SNSPA.
„Omul evoluează. Mai întâi a fost forță de muncă, apoi a fost cetățean, după aceea a devenit consumator în societatea de consum, fiind tratat doar ca un consumator. I se servește oferta din toate domeniile dar, mai rău, nu e doar o ofertă de bunuri și servicii care îi satisfac niște nevoi, ci i se induc false nevoi. Industria de publicitate asta face, îi induce false nevoi“, a spus la DC News, la emisiunea Outlook, profesorul Dumitru Borțun.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu