O nouă taxă ar putea fi introdusă în orașe pentru șoferi.
Guvernul vrea să creeze în marile orașe zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE), iar în acele regiuni se va putea intra cu mașina doar după achitarea unei taxe. Proiectul este inițiat de Ministerul Dezvoltării și prezintă mai multe reguli de acces pe care ar trebui să le respecte șoferii, dar și amenzile pe care le riscă dacă le încalcă.
"Zonele cu nivel scăzut de emisii definesc zone geografice specifice situate în medii urbane, în general, și în care aplică restricții privind circulația vehiculelor în funcție de nivelul de emisii. Principalul obiectiv al stabilirii acestor zone este îmbunătățirea calității aerului și reducerea poluării mediului, contribuind astfel la protejarea sănătății publice. În zonele cu nivel scăzut de emisii este permis accesul doar al vehiculelor care respectă standardele stabilite prin regulamentul adoptat de către autoritatea publică locală. În aceste zone pot fi aplicate taxe sau restricții celor care nu respectă aceste standarde.
Nivelul de impact al zonelor cu nivel scăzut de emisii asupra calității aerului depinde de multe lucruri, cum ar fi:
- standardul de emisii stabilit; modul în care zona cu nivel scăzut de emisii este implementată (controlată);
-tipurile de vehicule care sunt vizate; arealul/spațiul geografic al zonei cu nivel scăzut de emisii;
- modul în care operatorii de vehicule aleg să se conformeze (de exemplu, dacă aleg să cumpere un vehicul nou, să monteze ulterior un filtru complet de particule diesel sau să cumpere un vehicul la mâna a doua care respectă standardul, să schimbe tipul de combustibil);
- parcul de vehicule înainte de punerea în aplicare a zonei cu nivel scăzut de emisii (de exemplu, vechimea flotei, tipul de vehicule și procentul de vehicule diesel și pe benzină);
- importanța diferitelor surse de poluare din orașul respectiv;
- cât de severe sunt problemele legate de calitatea aerului.
Zonele cu nivel scăzut de emisii nu reprezintă doar o schimbare în reglementarea mobilității, ci oferă și beneficii semnificative atât pentru orașe, cât și pentru locuitorii acestora.
- îmbunătățirea calității aerului – prin restricționarea accesului vehiculelor, se realizează o reducere directă a emisiilor de gaze, precum dioxidul de carbon (CO2), monoxidul de carbon (CO) și alți compuși;
- protecția sănătății publice – reducerea poluării aerului în zonele cu nivel scăzut de emisii are un efect asupra reducerii problemelor de sănătate, mai ales a celor respiratorii, cum ar fi astmul, bronșita, alergiile. Adoptarea unor forme de mobilitate activă, cum ar fi mersul pe jos sau cu bicicleta, îmbunătățește și întreține starea de sănătate. Acest lucru nu numai că este benefic pentru sănătatea rezidenților, dar reduce și costurile cu asistența medicală;
- utilizarea combustibililor regenerabili – zonele cu nivel scăzut de emisii promovează tranziția către surse de energie mai puțin poluante, cum ar fi energia electrică produsă din surse regenerabile, precum și hidrogenul verde sau combustibilii regenerabili. Această măsură contribuie în continuare la reducerea amprentei de carbon a sistemelor de transport și la decarbonizarea progresivă a orașelor;
- dezvoltarea mobilității urbane durabile – mobilitatea urbană durabilă este prezentată ca un răspuns cuprinzător și foarte eficient. Orașele cu zone cu nivel scăzut de emisii se concentrează pe reducerea emisiilor, preferând vehiculele cu etichetă ecologică și promovând mijloace de transport ecologice, facilitând mobilitatea în anumite zone ale orașului.
Prin adoptarea Hotărârii de Guvern pentru aprobarea metodologiei de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii autoritatea centrală competentă oferă autorităților publice locale competențele juridice și tehnice necesare pentru a stabili și a pune în aplicare zone cu nivel scăzut de emisii", se arată în nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii.
"(1) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.
(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă", precizează articolul 10 al Hotărârii de Guvern.
Potrivit proiectului, vehiculele vor fi împărțite în șase categorii, în funcție de tipul de combustibil și norma de poluare.
Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL;Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News