La presiunea opiniei publice, Ministerul Afacerilor Interne a revenit asupra modificărilor Codului Rutier. Noile sancţiuni au fost micșorate substanţial faţă de proiectul de act normativ iniţial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, faţă de 16.000 lei. De asemenea, perioada maximă în care permisul poate fi suspendat a fost micșorată de la cinci ani la cel mult doi ani.
[caption id="attachment_367771" align="alignleft" width="303"] foto: realitatea.net[/caption]"La finalul celor 10 zile de dezbatere publică, azi, 20 septembrie 2013, Ministerul Afacerilor Interne a publicat pe site-ul instituţiei forma revizuită a proiectului Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Forma revizuită a proiectului de act normativ a fost redactată în baza propunerilor, sugestiilor şi opiniilor primite până în prezent din partea cetăţenilor, societăţii civile, a diferiţilor parlamentari care au avut luări de poziţie publică sau organizaţii non-guvernamentale, ca urmare a supunerii documentului iniţial în dezbatere publică", transmite MAI pe site-ul instituției, conform Mediafax.
Textul cu documentul în care sunt prezentate noile modificări propuse Codului Rutier poate fi consultat AICI.
Această formă revizuită, făcută publică la nouă zile după cea iniţială, include sancţiuni sensibil mai mici față de cele din prima variantă a proiectului.
Cea mai mare amendă, de la 16.000 de lei, la 9.600 de lei
Spre exemplu, la articolul dedicat claselor de sancţiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a sunt acum între 51 şi 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un şofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma iniţială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancţiuni era între 125 şi 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.
Permisul, suspendat cel mult doi ani, față de cinci ani inițial
Sancţiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanţei sunt şi cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre noile articole prevede că suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule se dispune pentru o perioadă de doi ani în următoarele cazuri:
Toate aceste pedepse sunt aplicate atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situaţii: lipseşte plângerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiţie prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părţile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală.
În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancţiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, "în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative".
Trecerea pe roșu, scoasă din clasa a VI-a de sancțiuni
Din noua formă a proiectului a fost scoasă şi sancţionarea cu amendă din clasa a VI-a plus suspendarea permisului pentru doi ani în cazul şoferilor care trec pe roşu.
Conform noului proiect, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului va fi sancţionată gradual, în funcţie de gravitatea consecinţelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la 6 la 8 puncte amendă.
Tot noua formă a ordonanţei prevede între 51 şi 120 de puncte amendă, plus suspendarea carnetului pentru un an, în cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale după:
Iată care sunt clasele de sancţiuni:
a) clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă; b) clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amendă; c) clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amendă; d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă; e) clasa a V-a - de la 21 la 50 puncte-amendă; f) clasa a VI-a - de la 51 la 120 puncte-amendă.
VEZI ȘI: Consultare publică online pe noul Cod Rutier. Votează AICI ce prevederi rămân, ce să fie anulat Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News