Cerealele ucrainene au fost privilegiate în UE, principala victimă fiind România, în fapt fermierii români care s-au trezit puși în situații limită.
România asigură aproximativ 60% din ceea ce înseamnă tranzitul produselor agricole ucrainene. În fața privilegierii producției ucrainene, fermierii români s-au văzut puși în fața a doua situații:
- au rămas fără piața internă, după ce produse neverificate, destinate tranzitului, au fost vândute pe teritoriul României;
- s-au lovit de coridoare de ieșire blocate, după ce producția ucraineană a avut întâietate în Portul Constanța.
”Avem un blocaj care se va amplifica în vară, când este perioadă de recoltă și-n Ucraina și-n România” ne avertiza Marius Micu, vicepreședinte al COPA și fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii. Acesta mai puncta că ”O soluție ar fi separarea fluxurilor pentru producții care vin din Ucraina, pentru a avea flux separat pentru producția autohtonă. Nu putem bloca portul (Portul Constanța, în vederea exportului n.r.) doar cu producție din Ucraina. Trebuie să ne asigurăm că ajutăm fermierii din Ucraina, dar să avem grijă și de fermierii noștri, pentru a exporta producția”.
O analiză Reuters lansează temeri cu privire la reducerea livrărilor de mărfuri ucrainene prin Portul Constanța, centru vital de tranzit pentru Kiev, dată de creșterea producției de cereale din România.
Cu propriile porturi blocate, principala rută alternativă de transport pentru Ucraina este prin Portul Constanța. Acordul expiră pe 18 mai și o prelungire încă nu a fost decisă. Până în prezent, aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene au trecut prin portul Constanța. 8,6 milioane de tone au fost livrate în 2022 și 3,3 milioane de tone au fost livrate în primul semestru al acestui an, citează Digi24.
”Recolta ce cereale românești din prezent pare a fi mai mare decât cea de anul trecut, ceea ce înseamnă că va fi mai puțin loc pentru cerealele ucrainene”, a spus, pentru Reuters, Viorel Panait, directorul operatorului portuar Comvex Constanța. ”Operatorii nu-și vor păgubi clienții obișnuiți”. În opinia lui Panait, lipsa de noi capacități portuare ar putea fi compensată prin coordonarea mai bună congestiilor a traficului de tiruri și a blocajelor de mărfuri.
Anul trecut, prin portul Constanța au trecut peste 24 milioane de tone de cereale. În același timp, România, care este unul din principalii producători de cereale din Uniunea Europeană, urmează să aibă o recoltă estimată de 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, o revenire spectaculoasă față de anul trecut, când fermierii s-au confruntat cu o secetă drastică. ”Portul Constanța trebuie să se concentreze pe intrări și ieșiri”, a spus Panait. ”Nu poți strecura un elefant prin gaura cheii”, a adăugat el, sugerând că ar urma să fie sufocat Constanța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu