Dacă în România, 2018 urmează a fi, cel puțin la nivel declarativ, anul marinei militare, în Polonia lucrurile sunt mai avansate la acest capitol. Varșovia negociază cu trei mari constructori de nave și o condiție forte este cooperarea industrială.
Noul ministru polonez al Apărării, Mariusz Błaszczak, începe mandatul în forță, având în vedere că se așteaptă de la el rezolvarea unor dosare tergiversate din zona înzestrării armatei. Astfel, experți polonezi, citați de Gazeta Finansowa, consideră că Błaszczak trebuie să urgenteze programe majore de achiziții de rachete (Patriot Wisla), elicoptere și submarine (programul Orka).
Cu precădere programul din urmă trebuie tratat cu toată atenția, având în vedere unele probleme întâmpinate de anumiți constructori de nave cum ar fi germanii de la TKMS, care s-au confruntat în ultimii ani cu probleme serioase.
Trei competitori în cursă
În prezent, discuțiile privind programul Orka se derulează cu trei competitori: grupul francez Naval, suedezii de la Saab și germanii de la TKMS. Acesta din urmă nu trece prin cea mai bună perioadă, având în vedere că au fost raportate o serie de nereguli la navele de luptă germane construite de ThyssenKrupp, probleme care se suprapun cu rezultate economice slabe și lipsa investițiilor.
„Rapoarte recente arată că marina germană nu prea are noroc când e vorba de propriile submarine. În plus, șantierele navale din Germania nu au capacitatea și resursele necesare pentru a moderniza și submarinele și flota de suprafață. Se pare că industria navală germană suferă atât din cauza lipsei investițiilor cât și a faptului că este depășită", a spus dr. Lukasz Kister, expert în probleme de apărare de la Institutul Jagiellonski.
Semnal de alarmă
La sfârșitul lunii noiembrie 2017, presa poloneză relata despre starea precară a unităților de producție Kiel TKMS. Potrivit informațiilor, reiese că Thyssenkrupp nu poate livra la timp niciunul dintre submarinele contractate, iar penalitățile pe care trebuie să le plătească pentru întârzieri fac ca producția să nu mai fie profitabilă. Un exemplu sunt submarinele comandate de Turcia, care ar fi trebuit să fie livrate de 3 ani. În acest caz, penalitățile depășesc 100 de miloane de euro.
În plus, tot presa relata în octombrie 2017 că niciunul dintre cele 6 submarine germane nu ar fi pregătite de luptă, lucrările de reparație urmând să o incapaciteze până la toamnă. Iar fregata Baden-Wurtemberg, construită pentru Marina germană, se întoarec în șantier pentru reparații.
Atenție deosebită la achiziție
„Vorbim despre o navă care ar fi trebuit să pună în umbră orice altă navă din Europa, care trebuia să fie mândria Germaniei. Și iată că, de fapt, realitatea este că 3 miliarde de euro și multă muncă nu au fost suficiente să pună nava pe linie de plutire. Mai grav este că fregata a fost întoarsă în șantier pentru că nu îndeplinea condițiile minime în materie de siguranță", a mai spus dr. Lukasz Kister.
Expertul avertizează că problemele cu care se confruntă constructorul german trebuie să fie tratate cu toată atenția de către Ministerul polonez al Apărării, instituția care va negocia în lunile următoare contractele pentru Marină.
Potrivit presei, programul Orka va costa aproximativ 2,8 miliarde de euro. Ca și în cazul patriot-Wisla, Varșovia insistă asupra transferului de tehnologie și cooperării industriale, astfel că firma câștigătoare va trebui să lucreze cu gigantul din industria locală a apărării, PGZ.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News