Cristian Winzer, avocat, a făcut mai multe clarificări în contextul declarațiilor premierului Florin Cîțu în contextul schimbării compoziției politice.
„Lipsit total de viziune și profesionalism (având ”fantastic” doar tupeul!), domnul Cîțu insistă în a confirma că este și analfabet funcțional (ne informează că poate citi, dar este evident că NU înțelege (nici măcar superficial) ceea ce citește). Afirmația domnului Cîțu că în contextul schimbării compoziției politice a Guvernului (prin scoaterea USRPLUS de la guvernare și numirea în funcțiile deținute anterior de acest partid a unor membri PNL/UDMR) nu trebuie să solicitat votul Parlamentului pentru întreg Cabinetul, ci doar pentru noii miniștri propuși, este/face dovada evidentă și relevantă (dincolo de orice dubiu rezonabil) în acest sens.
Amintesc, în context, că prin Decizia nr. 1560/2009, Curtea Constituțională a arătat că SCHIMBAREA COMPOZIȚIEI POLITICE (care privește partidele care intră în alcătuirea Guvernului) intervine ”în situația în care prin remanierea guvernamentală este cooptat sau, după caz, SCOS de la guvernare un partid politic sau mai multe”, iar prin Decizia nr. 128/2014, instanța de contencios constituțional a reconfirmat această împrejurare: ”COMPOZIŢIA POLITICĂ se referă la partidele care intră în alcătuirea Guvernului, schimbarea compoziţiei politice intervenind în situaţia în care prin remanierea guvernamentală sunt cooptate sau, după caz, SCOASE de la guvernare un partid politic sau mai multe.”
Deopotrivă, prin Decizia nr. 1559/2009, Curtea a statuat și că ”alin. (3) al art. 85 din Constituţie IMPUNE ca numirea ministrului să se realizeze pe baza APROBĂRII Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru, în situaţia în care prin propunerea de ”remaniere” se schimbă ”structura” sau ”COMPOZIŢIA POLITICĂ” a Guvernului. Remanierea guvernamentală reprezintă înlocuirea unor membri ai Guvernului cu alte persoane care nu se regăsesc pe lista iniţială aprobată de Parlament, prin acordarea votului de încredere. Reglementând structura Guvernului, în art.102, Constituţia prevede că ”(3) Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniştri şi alţi membri stabiliţi prin lege organică".
Textul constituţional nu face nicio referire la numărul de ministere sau la nominalizarea acestora. Prin urmare, în lipsa unor norme exprese prevăzute prin lege organică, STRUCTURA GUVERNULUI este cea aprobată prin hotărârea Parlamentului de acordare a încrederii Guvernului sau cea aprobată prin hotărârea Parlamentului privind schimbarea structurii Guvernului, la cererea primului-ministru. (...) COMPOZIŢIA POLITICĂ priveşte partidele care intră în alcătuirea Guvernului, schimbarea compoziţiei politice intervenind în situaţia în care prin remanierea guvernamentală este cooptat sau, după caz, SCOS de la guvernare un partid politic sau mai multe.”
De asemenea, prin Decizia nr. 504/2020, CCR a mai arătat că ”(…) art. 85 alin. (3) este incident EXCLUSIV în situația în care prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau COMPOZIŢIA POLITICĂ a Guvernului.
În acest caz, numirea miniștrilor NU mai poate avea loc doar prin decret al Președintelui, la propunerea primului-ministru, ci, în prealabil, ESTE NECESARĂ APROBAREA PARLAMENTULUI CU PRIVIRE LA PROPUNEREA PRIMULUI-MINISTRU DE REMANIERE A GUVERNULUI. Aceasta deoarece Guvernul, aflat sub control parlamentar, primește o nouă CONFIGURAȚIE POLITICĂ sau o nouă structură, diferite de cele acordate prin votul de încredere al Parlamentului cu prilejul numirii Guvernului în temeiul art. 85 alin.(1) din Constituție”, a scris Cristian Winzer, vineri, pe contul de Facebook.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu