EXCLUSIV  Numirea prefecților-de ce NU s-au înțeles partidele alianței. Mize diferite pentru PNL, USR, UDMR

Coaliția de guvernare nu a ajuns încă la o înțelegere privind împărțirea funcțiilor de prefect. Dacă în cazul ministerelor toate partidele care se bat pentru ciolan au același interes (funcții și contracte de împărțit clientelei politice sau economice), în cazul prefecturilor mizele celor trei aliați sunt diferite.

Totul ține de atribuțiile prefectului, așa cum sunt acestea stabilite în Codul Administrativ.

USR: imagine și putere de blocaj 

USR vrea să folosească aceste funcții într-o campanie de imagine, care nu s-a încheiat odată cu alegerile, dar și pentru a monitoriza, sau chiar bloca, alte partide. Ar putea, astfel, să facă opoziție de la guvernare. Adică să blocheze proiectele primarilor sau președinților de consiliu județean, cum a încercat și în mandatul precedent, dar de astă dată din funcții cu mare vizibilitate publică. Bătaia se duce pe județele puternic industrializate, cu orașe mari Cluj, Sibiu, Constanța, Timiș sau Iași. USR are bazinul electoral în marile orașe, dar nu a reușit să impună niciun președinte de CJ în alegeri. Prin prefect, useriștii pot să monitorizeze instituțiile de forță (conform articolului 253, punctul 2, litera e, din Codul Administrativ), asigurând muniție propagandei de partid, pe linia ”Justiție, fără penali, lege și ordine”. De asemenea, prefectul are atribuții în coordonarea situațiilor de urgență (art. 253, pct. 1, litera e), ceea ce îi asigură o mediatizare importantă în perioade cum este cea pe care o traversăm în pandemie.

PNL: control de partid

PNL dorește să își numească prefecți în județele în care au și funcția de președinte de Consiliu Județean. Pentru o bună colaborare la nivelul județului, susține partidul. Această propunere se traduce astfel: actele administrative ale primarilor sau președinților de CJ să fie controlate de membri ai aceluiași partid. Care să închidă ochii la actele necorespunzătoare ori care forțează legea. Conform Codului Administrativ, prefectul verifică legalitatea  actelor emise de administrația publică locală și le poate ataca pe cele pe care le consideră ilegale (art.253, pct. 1, litera c).

 

UDMR: dispare problema cu drapelul secuiesc

Evident, și UDMR-ului i-ar conveni ca prefecții numiți de Uniune să îi controleze pe primarii aleși cu susținerea Uniunii. În Harghita sau Covasna nu ar mai fi probleme dacă primarii arborează drapelul secuiesc, de exemplu.

De asemenea, prefectul UDMR ar putea verifica ”modul de aplicare a normelor legale care reglementează folosirea limbii minorității naționale în raporturile dintre autoritățile administrației publice locale și serviciile publice deconcentrate, pe de o parte, și cetățenii aparținând minorităților naționale, pe de altă parte, în unitățile administrativ-teritoriale în care aceștia au o pondere de peste 20%”, conform Codului Administrativ (art. 253, pct. 2, litera f).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel