Trei jurnaliști s-au pozat în potențiali clienți ai echipei ”Team Jorge” și au descoperit că rețeaua a ”intervenit în 33 de campanii electorale prezidențiale”.
Publicitate
O echipă secretă de contractori israelieni, care operează din orașul central Modiin, Israel, a fost dezvăluită miercuri ca o sursă globală de campanii de dezinformare de succes care s-a amestecat în alegeri și dispute comerciale în zeci de țări din întreaga lume, potrivit Times of Israel.
Tal Hanan, în vârstă de 50 de ani, un fost agent al forțelor speciale care poartă pseudonimul ”Jorge”, a fost numit drept creierul din spatele operațiunii israeliene, care rulează un software sofisticat cunoscut sub numele de Aims, sistem capabil să pirateze conturile de rețele sociale ale oficialilor înalți creând cu ușurință rețele de până la 30.000 de roboți de propagandă pe rețelele sociale.
Dezvăluirea-bombă a fost rezultatul unui raport de investigație al unui consorțiu internațional de aproximativ 30 de posturi de știri, inclusiv Haaretz și The Marker din Israel, împreună cu Forbidden Stories, o organizație nonprofit franceză care își propune să continue activitatea jurnaliştilor asasinați, amenințați sau întemnițați.
Echipa lui Hanan, cunoscută sub numele de ”Echipa Jorge”, spune că s-a amestecat în 33 de alegeri la nivel prezidențial din întreaga lume, cu rezultate de succes în 27 dintre ele.
Expunerea a numit doar unul dintre aceste alegeri – votul prezidențial din Nigeria din 2015 – în timp ce a spus că nu se știe dacă alegerile din Statele Unite au fost și ele afectate de intervenția echipei Jorge.
Raportul spune că inițiativa israeliană s-a aflat în spatele campaniilor false – în principal pe dispute comerciale – în aproximativ 20 de țări, inclusiv Marea Britanie, SUA, Canada, Germania, Elveția, Mexic, Senegal, India și Emiratele Arabe Unite.
Hanan a refuzat să comenteze acuzațiile și a adăugat că neagă orice faptă. Fratele său, Zohar Hanan, directorul executiv al grupului, a spus că a lucrat întotdeauna în conformitate cu legea.
Trei jurnaliști – de la Haaretz, The Marker și Radio France – au avut o serie de întâlniri prin apeluri video cu Hanan timp de șase luni, anul trecut, dându-se drept consultanți pentru diverse grupuri care doreau să amâne alegerile într-o țară instabilă din punct de vedere politic, din Africa.
Munca lor a culminat în decembrie, când reporterii sub acoperire l-au întâlnit în persoană pe Hanan, în birourile sale, filmându-l în timp ce se lăuda cu capacitățile echipei sale.
”Acum suntem implicați într-o singură alegere în Africa… Avem o echipă în Grecia și o echipă în Emirate…”, a spus Hanan în timpul întâlnirii. El a susținut, de asemenea, că s-a implicat în două ”proiecte majore” în SUA, în timp ce a spus că nu s-a ocupat direct de politica americană.
Hanan și-a descris colegii de echipă drept experți în finanțe, rețele sociale, campanii și ”război psihologic”, spunând că sunt ”absolvenți ai agențiilor guvernamentale”.
De asemenea, Hanan le-a arătat reporterilor ”mașina sa de bloggeri”, un sistem automat care creează site-uri web cu aspect autentic, care postează informații false care ar putea fi apoi folosite de roboți pentru a răspândi știrile false.
”După ce ai creat credibilitate, ce faci? Apoi poți manipula. Unul dintre cele mai mari lucruri este să pui bețe între oamenii potriviți, înțelegi?”, a spus Hanan.
În timp ce Hanan a spus că va percepe între 6 și 15 milioane de euro pentru serviciile sale, raportul a citat e-mailuri scurse de acum câțiva ani care detaliază taxe mult mai mici, de la 160.000 de dolari pentru implicarea într-o campanie într-o țară din America Latină la 400.000-600.000 USD pentru o campanie în Kenya.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu