O nouă exoplanetă descoperită la doar șase ani-lumină distanță de Pământ

foto: Freepik

Astronomii au făcut o descoperire extraordinară în apropierea cosmică a Pământului: o exoplanetă care gravitează în jurul stelei lui Barnard, aflată la doar șase ani-lumină distanță.

Această stea, botezată în onoarea astronomului american E.E. Barnard, este cea mai apropiată stea singulară de Sistemul Solar, după sistemul triplu Alpha Centauri. Cu ajutorul Telescopului Foarte Mare (VLT) al Observatorului European de Sud (ESO) din Chile, oamenii de știință au reușit să detecteze semnalele subtile ale acestei planete îndepărtate, potrivit eso.org.

Datele colectate indică faptul că exoplaneta, numită Barnard, are o masă de cel puțin jumătate din cea a planetei Venus și completează o orbită în jurul stelei sale în doar trei zile pământene. Apropierea față de steaua sa face ca Barnard să fie o planetă fierbinte și inospitalieră pentru viața așa cum o cunoaștem, cu temperaturi de suprafață estimate la peste 125 de grade Celsius.

Deși nu se află în zona locuibilă a stelei, descoperirea lui Barnard este semnificativă, și asta pentru că arată că pot exista lumi stâncoase similare Pământului în jurul stelelor pitice roșii, cele mai comune stele din galaxia noastră. Mai mult, observațiile sugerează prezența a încă trei exoplanete în sistemul stelei Barnard. Aceste planete potențiale ar putea oferi informații esențiale despre formarea și evoluția sistemelor planetare în jurul stelelor pitice roșii.

Astronomii plănuiesc să continue investigațiile pentru a confirma existența acestor exoplanete candidate și pentru a obține date mai precise despre caracteristicile lor.

Ce știm până acum despre Steaua lui Barnard

Steaua lui Barnard este o stea pitică roșie situată la aproximativ șase ani-lumină de Pământ, în constelația Ophiuchus. Este cea mai apropiată stea singulară de Sistemul Solar, după sistemul triplu Alpha Centauri. Descoperită de astronomul american E.E. Barnard în secolul al XX-lea, aceasta este faimoasă pentru mișcarea sa proprie extrem de rapidă, cea mai mare cunoscută pentru orice stea, de aproximativ 10,3 secunde de arc pe an.

Deși este relativ aproape de noi, Steaua lui Barnard este mult mai puțin strălucitoare decât Soarele și poate fi văzută doar cu ajutorul telescoapelor. Fiind o pitică roșie de tip spectral M4, aceasta are o temperatură de suprafață mai mică și o dimensiune semnificativ redusă în comparație cu stelele mai mari, cum ar fi Soarele.

Deși este relativ aproape de Pământ la o distanță de aproximativ șase ani-lumină, steaua lui Barnard nu reprezintă un pericol real pentru noi. Fiind o pitică roșie de dimensiuni mici și cu o energie relativ scăzută în comparație cu stele mai mari precum Soarele, activitatea sa nu afectează Pământul. De fapt, chiar dacă este una dintre cele mai apropiate stele, luminozitatea ei este atât de scăzută încât nu poate fi văzută cu ochiul liber de pe Pământ.

Totuși, piticele roșii, inclusiv Steaua lui Barnard, pot emite din când în când erupții stelare puternice (explozii de radiații), care ar putea afecta orice planetă din apropierea lor. Însă, având în vedere distanța relativ mare dintre Steaua lui Barnard și Pământ, aceste evenimente nu au impact asupra noastră. Odată cu descoperirea exoplanetei Barnard, care orbitează în jurul stelei, interesul pentru acest sistem stelar a crescut, deoarece piticele roșii sunt cele mai comune tipuri de stele din galaxia noastră, oferind multe oportunități pentru cercetarea exoplanetelor și a posibilităților de viață în univers.

NoMy - smt4.5.3