PSD susține introducerea unui preț de referință în cazul reparațiilor pe polița de Asigurare de Răspundere Civilă Auto (RCA).
Prin amendamentele depuse în Parlament, se urmărește plafonarea tarifelor maximale per ora de manoperă ale service-urilor auto care fac reparații pe RCA. Astfel se vor evita deconturile umflate excesiv către asiguratori și protejarea clienților în fața costurilor crescute la asigurările obligatorii.
Nevoia reglementării tarifelor service-urilor auto vine în contextul în care anumiți furnizori taxează excesiv serviciile de reparații decontate de asiguratori, fapt care duce la scumpirea polițelor RCA și, în final, se răsfrânge în buzunarul românilor. Astfel, se urmărește protejarea clienților vulnerabili în fața scumpirilor, în unele situații prețurile practicate fiind pur speculative.
Clienții nemulțumiți, dar și asiguratorii vorbesc despre o altă metodă a umflării prețurilor, prin mașina oferită la schimb pe durata reparației. Facturile au uneori prețuri uriașe, de sute de euro pe zi. Iar pentru ca valoarea finală a decontului trimis la asigurator să fie cât mai mare, furnizorii de reparații auto țin cât mai mult mașina avariată în service.
Modificarea introdusă de parlamentarii PSD este susținută și de Consiliul Concurenței care a semnalat în repetate rânduri nevoia completării legislative demarată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la începutul acestui an.
Consiliul Concurenței susține că, atâta timp cât există o referință și chiar o plafonare prin lege pentru tariful maxim RCA, trebuie să existe o ajustare prin introducerea unei referințe de preț în ceea ce privește costul daunelor.
“Avem propuneri pentru îmbunătăţirea legislaţiei pe RCA. Cea mai importantă dintre propuneri este de a introduce o referenţiere şi pe zona de costuri. Noi acum avem o referenţiere, deci un preţ orientativ, dacă vreţi, recomandat, asta înseamnă o referinţă cam cât ar trebui să fie preţul. Nu e o obligaţie legală, nu te sancţionează nimeni dacă nu aplici preţul ăla, dar orientează piaţa în momentul când vine autoritatea statului şi spune: preţul ar fi cam atât.”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
De cealaltă parte, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) declară că nu este de acord cu măsura. Aceștia susțin că noua modificare legislativă este una abuzivă deoarece “manopera plătită de asiguratori direct la service-urile auto din România ca despăgubiri reprezintă sub 5% din primele brute subscrise și încasate de asiguratori”.
Însă datele din piață contrazic argumentul reprezentanților transportatorilor. Conform datelor ASF, plata daunelor este principala cheltuială a firmelor de asigurare. De exemplu, în primele nouă luni din 2023, rata daunei a fost de 74,4%, iar în 2022 de aproape 80%.
Social-democrații susțin însă că reglementarea este absolut necesară într-o piață în care service-urile auto cresc artificial prețurile. Mărirea speculativă a costurilor de reparatii, știind că ele vor fi suportate oricum de asiguratori, duc într-un final la scumpirea polițelor RCA și asupra românilor care trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar.
Tendința din România este acum ca oamenii să se îndrepte spre reparațiile cu plată prin polița CASCO, chiar dacă au și RCA. Asta deoarece valoarea de reîntregire a poliței CASCO poate fi, în unele cazuri, mai mică decât creșterea RCA (bonus/mallus). De exemplu, în cazul evenimentelor fără vinovat identificat, cum ar fi găsirea mașinii lovită în parcare, reprezintă pierderea unei clase bonus, fapt care duce la aproape dublarea sumei RCA în anul următor, pentru un conducător sub 30 de ani. În astfel de situații, valoarea de reîntregire a unei polițe CASCO ajunge sa fie o variantă mult mai ieftină pentru păgubit.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News