Oana Zamfir are contractul Bechtel. Năstase spune tot: Era o miză politică

Oana Zamfir a anunțat, în emisiunea de la Antena 3, că a intrat în posesia contractului pentru autostrada Transilvania, între statul român și firma Bechtel. Adrian Năstase, cel care a semnat contractul, răspunde pe blog la principalele probleme ridicate de acest contract. 

”Ma bucura foarte mult acest lucru, scrie fostul premier Adrian Năstase. Daca insa nu este vorba de exemplarul ORIGINAL ci de copii existente in minister sau pe la diferite corpuri de control, atunci problema supusa instantei, referitor la disparitia exemplarului original, nu este rezolvata. Iata declaratia pe care a facut-o Dan SOVA, in urma cu 3 ani:

“Nu s-a reusit la Ministerul Transporturilor sa se gaseasca varianta originala, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie facuta pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: il cautam si cand il avem il punem pe site. CONTRACTUL DESECRETIZAT, publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele aditionale din 2005 si publicat in 2006. Noi am spus ca trebuie sa se vada exact contractul din 2003, actele aditionale separate si contractul refacut. Nu s-a gasit inca varianta originala din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca sa o faci, ca procedura, trebuie contractul original. Probabil o sa il gaseasca in cateva zile si o sa-l puna pe site”.

Băsescu și Dobre au oprit construcția autostrăzii

Reiau, astazi si cateva postari ale mele, din 2011, referitoare la contractul Bechtel, pentru intelegerea mai buna a acestui contract si a (ne)punerii sale in aplicare. Sper sa aveti rabdare sa le cititi.

SUBLINIEZ:  In 2005-2006, Basescu si Dobre au oprit derularea proiectului pentru a dovedi ca Bechtel a dat mita oficialilor romani. Era o miza politica interna, indreptata impotriva adversarilor politici. Din pacate, in felul asta, a fost omorat un proiect bun, creindu-se pretextul pentru americani de a nu-si duce la indeplinire obligatiile…Raspunsul Bechtel dar si al ambasadorilor americani, a fost ca nu s-a dat mita dar efectele negative s-au produs.

“La intalnirea cu reprezentantii comunitatii de romani din SUA, Traian Basescu a raspuns, la o intrebare legata de renegocierea contractului cu firma americana Bechtel, in urmatorul fel: “Construiam cea mai scumpa autostrada din lume, intr-un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure. Un contract care s-a atribuit fara licitaţie. Statul roman nu putea sa accepte la nesfarsit fie ea si o firma mare, sa plateasca cu 19, 20, 30 de milioane de euro/km de autostrada.”

Wikileaks: Băsescu asigura ambasada că este pro-Bechtel

In acelasi timp, iata ce ne spune insa una dintre cablogramele ambasadei americane din perioada de inceput a primului mandat al lui Traian Basescu, publicate de Wikileaks. Va prezint textul in original, pentru a evita orice suspiciune:

“Post had hoped that a breakthrough had come after President Basescu’s visit to Washington this spring and his assurances that he would support the project. Indeed, small payments were made and some movement on outstanding issues did occur. But another lull came later in the spring. Similarly, Post was hopeful that the project would start moving in the right direction after Commerce Department’s Assistant Secretary Lash, on May 12, received assurances from President Basescu that he would work to resolve issues related to the motorway.”

(Sursa:http://www.kamikazeonline.ro/2011/03/ambasada-sua-basescu-a-criticat-contractul-bechtel-n-campania-din-2004-dar-i-a-promis-lui-bush-dupa-vizita-din-martie-2005-ca-e-pro-bechtel)

Sa intelegem asadar ca atunci Bechtel devenise dintr-o data bun, dupa ce tot Basescu criticase contractul in campania din 2004, iar astazi Bechtel a devenit, din nou, o companie care vrea sa fure Romania?

Si, daca da, sa ne spuna Traian Basescu cand si cum s-a intamplat acest lucru. De ce? Simplu: Basescu ne vorbeste despre preturi de 19, 20 sau chiar 30 de milioane de euro pe kilometru in conditiile in care, in 2004, costul total al autostrazii Transilvania, pentru 415 kilometri, era de 2,5 miliarde de euro, adica 5,5 milioane de euro pentru un kilometru. Deci, cand, cum si de ce s-a ajuns la aceste preturi?

Oricum, firma Bechtel care, de sapte ani, nu s-a pronuntat niciodata in legatura cu aceste acuze, va trebui sa raspunda. Daca nu o va face, inseamna ca afirmatiile lui Traian Basescu ca au furat sunt corecte si atunci vom sesiza Parchetul General. Mutenia asta, pentru a-si vedea de interesele lor, nu mai tine. Noi nu avem nimic de ascuns. Daca ei au, cu atat mai rau pentru ei.”

Mișcarea, favorabilă prietenului lui Băsescu de la BEI

“Va mai aduceti aminte ca Proiectul Bechtel a fost oprit de Traian Basescu imediat dupa alegerile din 2004? De ce? A cautat sa arate ca acel contract a fost incheiat in baza unei “spagi” date de americani ministrilor din guvernul pe care l-am condus si, bineinteles, mie. Nu s-a gasit nimic pentru ca nu s-a dat nici un comision la incheierea acelui contract dar un proiect care ar fi putut fi dus la capat cu costuri mult mai mici a ajuns o vaca de muls si a esuat intr-un mod lamentabil din cauza ostilitatii lui Basescu si a prietenului lui de la BEI pentru acest proiect. Cine plateste insa pentru banii cheltuiti aiurea cu toate “organizarile” si dezorganizarile de santier din acesti ani? Cine plateste pentru echipamentele cumparate inutil? Cine plateste pentru oamenii angajati si apoi “dezangajati”? Cine ii plateste pe subcontractorii locali? Evident nu Basescu si nu Boc ci romanii care au dat si banii pentru cheltuielile inutile din timpul “certurilor” guvernelor lui Basescu cu Bechtel dar si cei care calatoresc in conditii mizerabile pe drumurile nationale din Transilvania. In timp ce Bechtelul a finalizat tronsoane importante de autostrazi si in Croatia dar si in Albania!

Nu există nimic care să confirme șpaga

Adaug astazi si o transcriere a unui fragment din interviul realizat de Radu Soviani cu ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, si difuzat de The Money Channel la la inceputul lunii aprilie 2011 ( apropo de “spaga”!):

“RS: Acum trei ani eram în acelaşi loc cu domnul ambasador Taubman iar acesta a spus că autostrada Bechtel va fi terminată în 2012. Ce spuneţi?

AMB: Nu ştiu când va fi terminată, dar din păcate nu va fi finalizată în 2012. Cred că se vor face progrese fiindcă Ministrul Transporturilor, Bechtel şi Anka lucrează împreună. Dar să nu uităm, la autostradă nu lucrează doar firma americană, Bechtel. De fapt, cea mai mare parte a banilor ajunge la o firmă turcească, Anka, ce lucrează împreună cu Bechtel la autostradă. Eu şi ambasadorul turc am colaborat strâns cu Ministrul Transporturilor şi credem că putem face lucrurile să funcţioneze. Nu vom construi întreaga autostradă până în 2012, dar vom construi o parte considerabilă. Dacă se vor construi autostrăzi în următorul an şi jumătate, veţi construi autostrada Transilvania, fiindcă doar acolo construcţia poate avansa rapid. Cred că este bine să cheltuiţi bani pentru construirea coridoarelor europene, dar construcţia unei autostrăzi durează pentru că trebuie confiscat pământul, trebuie elaborat planul, trebuie rezolvate problemele de mediu, trebuie găsite sursele de co-finanţare şi efectuate procedurile necesare pentru obţinerea banilor de la UE. Cred că veţi realiza aceste proiecte cu fonduri structurale europene, dar nu în următorul an şi jumătate. Dacă veţi cheltui banii acum, pentru autostrada Transilvania, veţi avea o autostradă mai rapid şi veţi crea locuri de muncă nu doar pentru cei care construiesc autostrada, ci şi pentru companiile care transportă bunuri folosind acea autostradă. Exporturile vor creşte.

RS: Povestea Bechtel a început în 2003, autostrada încă nu e gata. Au fost acuzaţii serioase de corupţie, s-a spus că acest contract a fost acordat americanilor în schimbul altor lucruri. Ce părere aveţi?

AMB: Nu există probe în acest sens. Am citit toate telegramele, probabil că şi dumneavoastră aţi citit multe dintre ele şi nu există probe în acest sens. Arătaţi-mi o urmă de dovadă că a existat o tranzacţie prin care Bechtel a primit contractul la schimb pentru altceva. Eu nu ştiu despre ce ar putea fi vorba, nu am văzut elemente care să confirme ipoteza.

RS: Deci aceste acuzaţii sunt minciuni?

AMB: Spun doar că nu am văzut nimic care să le confirme.”

Boc minte cu nerușinare

“La mijlocul acestei veri, Boc & co s-au gandit ca este interesant sa creeze o tema noua: aceea despre cum nu pot construi ei autostrazi din cauza mea! Si vorbeau despre cat de greu le este sa puna in aplicare contractul cu Bechtel, mintind cu nerusinare. Au ignorat cat de mult au scumpit ei aceasta autostrada, toate adaugirile facute la contract, cuantumul platilor realizate si care calificau respectiva constructie (nu ii pot spune inca autostrada) drept una din marile minuni ale lumii.

Am dat mai multe raspunsuri (aici si aici), si am subliniat ca initial se plateau cam 5,5 milioane euro pe kilometru dar si ca, sub regimul “competent” al lui Basescu, s-a ajuns chiar si la 30 de milioane euro pe kilometru. Mai mult, am publicat si raspunsul pe care l-a dat amabasadorul american la aceste speculatii, cand dl Gitenstein respingea orice acuza de coruptie, subliinind indirect ca raspunderea tine de ineficienta din ultimii ani.

In septembrie, am solicitat companiei Bechtel sa se pronunte il legatura cu acuzele formulate de Traian Basescu (chiar si in minunata sa vizita peste Ocean) atunci cand vorbea despre autostrada Transilvania (declansand un cor al ministrilor din subordinea sa). Basescu spunea atunci ca Bechtel a devenit, din nou, o companie care vrea “sa fure” Romania!

Mult mai interesant decat orice altceva mi s-a parut insa RASPUNSUL pe care Bechetel trebuia sa-l dea. Firma Bechtel care, de sapte ani, nu s-a pronuntat niciodata in legatura cu aceste acuze, trebuia sa raspunda. Spuneam atunci: “Daca nu o va face, inseamna ca afirmatiile lui Traian Basescu ca au furat sunt corecte si atunci vom sesiza Parchetul General. Mutenia asta, pentru a-si vedea de interesele lor, nu mai tine. Noi nu avem nimic de ascuns. Daca ei au, cu atat mai rau pentru ei”.

 Bechtel A RASPUNS!

Si afirma ca “este regretabil ca Bechtel si oficialii fostului Guvern au continuat sa fie criticati in mod eronat si injust pentru acest contract!”. Cam tarziu, dar mai bine decat deloc, nu? Raspunsul este dat de WALKER KIMBALL, Prim Vice-Preşedinte şi Director General al Bechtel Aviation and Infrastructure.

Stiu, faptul ca acum Bechtel anunta ca acuzatiile lui Basescu sunt nefondate nu incalzeste prea tare. Ar fi fost utila o reactie a lor in 2004 si 2005, cand aceste acuzatii chiar contau. Dar, chiar si acum, ele arata ca am avut dreptate. Si ca, si in acest caz, cel care continua sa minta, ca de obicei, este Traian Basescu. Nimic nou, nu-i asa?”

 
 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel