Bruxelles vrea să pregătească rețeaua rutieră transeuropeană pentru ”mișcarea vehiculelor grele ale armatei” pentru a face față unei posibile amenințări comune.
Permiterea forțelor militare ale țărilor UE să se deplaseze rapid dintr-o țară în alta pentru a putea face față, dacă este necesar, noilor amenințări comune: acesta este obiectivul principal al ”Planului de acțiune pentru mobilitatea militară 2.0” prezentat de Comisia Europeană.
Documentul, a subliniat Executivul UE, vine chiar în mijlocul unei ”deteriorări a mediului de securitate” din cauza ”agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei”. Printre măsurile pe care Bruxelles-ul vrea să le implementeze până în 2026 se numără și adaptarea rețelei rutiere transfrontaliere la trecerea vehiculelor de război.
”Cerințele militare în interiorul și în afara UE trebuie actualizate pentru a permite alinierea în continuare a standardelor pentru rețeaua de transport transeuropeană și rețeaua de transport militar a UE”, se arată în textul prevederii. O parte din muncă, potrivit Executivului european, a fost deja făcută.
”În revizuirea regulamentului Ten-t”, care reglementează rețeaua de transport între țările UE, ”Comisia a inclus drumuri și tronsoane de cale ferată suplimentare în rețeaua geografică existentă pentru a reduce decalajele cu rețeaua militară”. Dar mai sunt multe de făcut înainte ca mijloacele militare să poată trece rapid dintr-o țară în alta a Uniunii în caz de nevoie, cum ar fi un posibil război cu Rusia, potrivit Europa Today.
”Trebuie să ne asigurăm că atunci când apare o criză, forțele armate ale statelor membre se pot mișca rapid. Că podurile și drumurile folosite pentru naveta zilnică pot sprijini vehiculele grele ale armatei”, a explicat la conferința de presă vicepreședintele Comisiei Europeane, Margrethe Vestager. ”Acest lucru se aplică personalului militar, dar și echipamentelor”, a adăugat el.
Scenariile care până acum câțiva ani nici măcar nu erau luate în considerare de UE se înscriu acum în agenda legislativă a Comisiei care se gândește deja la cerințele tehnice necesare trecerii vehiculelor militare dintr-o țară în alta.
”Sfera de aplicare a cerințelor militare ar trebui extins pentru a acoperi o infrastructură a lanțului de aprovizionare cu combustibil”, continuă textul UE. ”Când se deplasează forțele pe scară largă și pe distanțe mari în perioade de criză, este esențial să existe o aprovizionare sigură cu combustibil disponibil pe parcurs”, subliniază acesta în măsura care nu se limitează la transportul pe uscat.
Bruxelles-ul urmărește, de asemenea, să digitalizeze procesele administrative legate de logistica vamală și sistemele de mobilitate militară. Apoi vor fi introduse măsuri pentru protejarea infrastructurilor de transport împotriva atacurilor cibernetice.
În final, textul include prevederi care vizează consolidarea cooperării cu NATO și principalele țări partenere, precum Statele Unite, Canada și Norvegia, promovând în același timp conectivitatea și dialogul cu partenerii regionali și țările implicate în procesul de extindere a UE, începând cu Ucraina, Moldova și Balcanii de Vest.
Citește și:
Din 2017 până în 2021, Bruxelles-ul a finanțat sectorul de război cu aproximativ 8 miliarde de euro alocați cercetării militare din Fondul European de Apărare. Investiții care ”au depășit linia roșie conform căreia UE nu ar trebui să finanțeze activități militare cu bugetul UE”, se arată în raportul privind cheltuielile UE de război publicat de ENAAT, rețeaua europeană împotriva comerțului cu arme.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News