Stellantis STLAM.MI se așteaptă la o bătălie majoră cu rivalii chinezi pe piața europeană a vehiculelor electrice, avertizând asupra unor consecințe semnificative pentru locurile de muncă și producție ca urmare a acestui fapt.
Comentariile făcute de directorul general, într-un interviu acordat Reuters, sunt printre cele mai ferme de până acum, în contextul în care tensiunile dintre Beijing, Bruxelles și Washington privind comerțul cu vehicule electrice cresc. UE este așteptată să decidă luna viitoare dacă va urma exemplul SUA în impunerea de tarife suplimentare producătorilor chinezi de automobile.
Oficialii americani au declarat miercuri că intenționează să aplice taxe vamale de până la 100% pentru vehiculele electrice și materialele pentru vehicule electrice fabricate în China până la 1 august.
Tavares a declarat că tarifele pentru vehiculele chinezești importate în Europa și Statele Unite sunt "o capcană majoră pentru țările care merg pe această cale" și nu vor permite producătorilor auto occidentali să evite restructurarea pentru a face față provocării venite din Chinei cu costuri mai mici.
Comisia Europeană va dezvălui o primă decizie privind potențialele tarife la importurile de vehicule electrice chinezești pe 5 iunie. China a amenințat că va impune contrataxe.
"Atunci când lupți împotriva concurenței pentru a absorbi 30% din avantajul competitivității costurilor în favoarea chinezilor, există consecințe sociale. Dar guvernele, guvernele din Europa, nu vor să se confrunte cu această realitate în acest moment", a declarat Tavares.
Tavares a spus că tarifele nu ar face decât să alimenteze inflația în regiunile în care sunt impuse, având un potențial impact asupra vânzărilor și producției.
"Nu vorbim despre o perioadă darwinistă, suntem în ea”, a declarat Tavares la conferința Reuters Events Automotive Europe de la Munchen, adăugând că bătălia prețurilor cu rivalii asiatici va fi "foarte dură".
"Nu va fi ușor pentru dealeri. Nu va fi ușor pentru furnizori. Nu va fi ușor pentru producătorii de echipamente originale. După cum știm în Europa, toată lumea vorbește despre schimbare atâta timp cât schimbarea este pentru altcineva", a continuat acesta.
Guvernul naționalist al Italiei a făcut presiuni asupra Stellantis pentru a se angaja să construiască 1 milion de vehicule pe an în țară, față de 750.000 anul trecut. Tavares nu a răspuns în mod specific la o întrebare despre cererea Italiei, dar a subliniat supracapacitatea care planează asupra sectorului auto european.
Producătorii auto chinezi sunt deja pe cale să vândă 1,5 milioane de vehicule în Europa, ceea ce echivalează cu o cotă de piață de 10% și cu o producție de până la 10 fabrici de asamblare, a declarat Tavares.
"Dacă lăsăm cota constructorilor chinezi să crească... atunci este evident că se va crea o supracapacitate, dacă nu se va lupta împotriva acestei concurențe", a spus Tavares.
Tavares a declarat că Stellantis se află în "discuții foarte satisfăcătoare" cu sindicatele din cadrul operațiunilor sale europene: "De cele mai multe ori, aceștia sunt de acord cu noi în ceea ce privește riscul cu care ne confruntăm și modul în care ar trebui să trecem prin această perioadă”.
Săptămâna trecută, Stellantis a anunțat că va începe să vândă EV-uri ale partenerului său chinez, Leapmotor 9863.HK, în afara Chinei în cursul acestui an, începând cu Europa în septembrie.
Societatea mixtă Stellantis-Leapmotor, prima dintre un constructor auto occidental și unul chinez care are ca scop vânzarea și producția de vehicule electrice de la un producător chinez în afara Chinei, va ajuta grupul franco-italian să își extindă oferta globală de vehicule economice.
"Vom încerca să fim noi înșine chinezi, ceea ce înseamnă că, în loc să fim pur defensivi față de ofensiva chineză, vrem să facem parte din ofensivă", a declarat Tavares, conform Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News